Η σπουδαιότητα της Επιχειρησιακής Διαλειτουργικότητας (ΕΔ), δηλαδή της ικανότητας δύο ή και περισσότερων επιχειρήσεων να συνεργάζονται απρόσκοπτα και αρμονικά στο πλαίσιο ενός δυναμικού δικτύου, αναδεικνύεται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια με την έκρηξη του Web 2.0 και την εξέλιξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Λόγω του ανελέητου παγκόσμιοποιημένου ανταγωνισμού, οι επιχειρήσεις καλούνταισήμερα να στραφούν από την παραγωγικότητα στην καινοτομία, παρέχοντας νέες συνδυασμένεςυπηρεσίες, οι οποίες δεν ήταν εφικτό να αναπτυχθούν στο παρελθόν δεδομένης της έλλειψης Επιχειρησιακής Διαλειτουργικότητας.
Αυτές οι προοπτικές της Επιχειρησιακής Διαλειτουργικότητας ως προς τη δημιουργία καινοτομικής υπεραξίας επιτάσσουν τη δημιουργία ενός νέου αναλυτικού πλαισίου, δεδομένων μάλιστα των σύμφυτων αδυναμιών των παραδοσιακών μεθόδων αξιολόγησης επενδύσεων. Αντικείμενοτης παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί, λοιπόν, η ανάπτυξη πρωτότυπης μεθοδολογίας για την αξιολόγηση επενδύσεων στο πεδίο της επιχειρησιακής διαλειτουργικότητας, η οποία θα επιχειρήσει να καλύψει τα παρατηρούμενακενά. Η μεθοδολογία αυτή συνδυάζει τις αρχές της Ανάλυσης Κόστους-Οφέλους, βασικές χρηματοοικονομικές έννοιες, μετρικές ποσοτικοποίησης μη απτών παραμέτρων και τη στιβαρή ιεραρχική δόμηση που προσφέρει η Αναλυτική Ιεραρχική Διαδικασία (ΑΗΡ).
Η δομή της εργασίας έχει ως εξής:
στο πρώτο κεφάλαιο κάνουμε την εισαγωγή στο θέμα της διπλωματικής, με έμφαση στον ορισμό του προβλήματος και στη συνεισφορά της εργασίας
στο δεύτερο κεφάλαιο επιχειρούμε την εξοικείωση του αναγνώστη με την έννοια της Επιχειρησιακής Διαλειτουργικότητας και των οφελών της
στο τρίτο κεφάλαιο μελετώνταιαδρομερώς οι παραδοσιακές χρηματοοικονομικές τεχνικές αξιολόγησης επενδύσεωνκαι προσδιορίζονται οι αδυναμίες τους
στο τέταρτο κεφάλαιο αναλύονται οι πολυκριτηριακές μέθοδοι λήψης αποφάσεων, με ιδιαίτερη έμφαση στην Αναλυτική Ιεραρχική Διαδικασία, ενώ ταυτόχρονα στοιχειοθετούνται οι λόγοι επιλογής τους
στο πέμπτο κεφάλαιοπεριγράφεται το μεθοδολογικό πλαίσιο, αναλύονται οι απαιτήσεις που αυτό πρέπει να πληροί και προσδιορίζονται οι παράγοντες που υπεισέρχονται στον εν λόγω πρόβλημα (stakeholders, οφέλη, κόστη, κίνδυνοι)
στο έκτο κεφάλαιο υλοποιείται η καθαυτή μεθοδολογία με τη βοήθεια ποιοτικών και ποσοτικών μετρικών βάσει της ανάλυσης που προηγήθηκε
τέλος, στο έβδομο κεφάλαιο γίνεται ένα συνολικό σχόλιο για τα μεθοδολογία και παρατίθενται προτάσεις για βελτίωση/ μελλοντική έρευνα.
The importance of Enterprise Interoperability, i.e. the capabilityof two or more enterprises to smoothly collaborate in the frame of a dynamic network, is nowadays becoming more and more evident due to the explosion of Web 2.0 and the progress of the Information and Communication Technologies. In view of the merciless globalized competition, the enterprises are today obliged to aim atinnovation rather than productivity, providing new combined services, whichwere infeasible in the past given the lack of Enterprise Interoperability. This potential of Enterprise Interoperability to create innovative added value calls for the development of a new analyticalframe.
The object of the present dissertation constitutes the elaboration of an original methodology for investment appraisal in the area of Enterprise Interoperability, which will attempt to cover the observed voids. This methodology combines the principles of Cost-Benefit Analysis, basic financial concepts, metrics for quantification of intangible parameters and the hierarchical layout of the Analytic Hierarchic Process.
The structure of the diploma thesis is the following:
in the first chapter, we introduce the subject of the thesis, emphasizing on the definition of the problem and the contribution of the thesis
in the second chapter,the reader gets familiarized with the significance of Enterprise Interoperability and itsbenefits
in the third chapter,we describe the conventional financial investment appraisal techniques and we determine their weaknesses
in the fourth chapter,multi-attribute decision making techniques are analyzed, with emphasis on the Analytic Hierarchy Process, and the reasons for this choice are justified as well
in the fifth chapter, the methodological frame is described, along with the respective requirements, while the factors coming into the problem are determined (stakeholders, profits, costs, risks)
in the sixth chapter,the very method is materialized using qualitative and quantitative metrics based on theprecedent analysis
finally, in the seventh chapter we comment on the methodology and quote suggestions for improvement/future research.