Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μια από τις πρώτες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων παιδιών σχολικής και προσχολικής ηλικίας, τόσο
στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Σκοπός αυτής της διπλωματικής
εργασίας είναι ο εντοπισμός των παραμέτρων, που ευθύνονται για την
πρόκληση οδικών ατυχημάτων σε παιδιά, καθώς και η διατύπωση
προτάσεων που θα οδηγήσουν στον περιορισμό, όσο γίνεται, των
ατυχημάτων αυτών και στην οδική ασφάλεια των παιδιών στον αστικό χώρο.
Αρχικά, μελετάται η υφιστάμενη κατάσταση στην Ελλάδα, τόσο από
άποψης κυκλοφοριακών συνθηκών, όσο και από άποψης οδικών
ατυχημάτων. Ακολουθεί σύγκριση της κατάστασης που επικρατεί στην
Ελλάδα με την αντίστοιχη κατάσταση στο εξωτερικό. Για να γίνει αυτό,
αντλήθηκαν στοιχεία από διάφορες στατιστικές υπηρεσίες, όπως η Ε.Σ.Υ.Ε.
και ο Π.Ο.Υ.
Αφού αναλυθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες, γίνεται αναφορά στα
βασικότερα αίτια, τα οποία έχουν εντοπιστεί από τα συστήματα καταγραφής
τροχαίων ατυχημάτων, ότι ευθύνονται για την πρόκληση των ατυχημάτων
αυτών. Προτείνονται κάποιες λύσεις, με βάση τις παραπάνω αιτίες, αλλά και
με βάση κάποια δοκιμασμένα μέτρα που έχουν εφαρμοσθεί στο εξωτερικό.
Στην συνέχεια, γίνεται ανάλυση της κυκλοφοριακής συμπεριφοράς
παιδιών δημοτικού, όπως και συσχέτιση της οδικής συμπεριφοράς των
παιδιών με τους γονείς τους. Αναλύονται ακόμα, τα οδικά ατυχήματα
ορισμένων παιδιών δημοτικού, προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός
επιρροής των διαφόρων παραγόντων στα ατυχήματα αυτά.
Προκειμένου να καταστεί δυνατή η παραπάνω έρευνα, μοιράστηκαν
ερωτηματολόγια σε δημοτικό σχολείο της Αττικής. Η έρευνα βασίστηκε στις
απαντήσεις 327 παιδιών. Για να είναι η έρευνα πιο ακριβής, δόθηκαν
αντίστοιχα ερωτηματολόγια και στους γονείς των παιδιών.
Συμπερασματικά, αυτό που προέκυψε είναι ότι ο δείκτης χρήσης των
αυτοκινήτων, στην Αττική, έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Αυτό αποτυπώνεται και στις μετακινήσεις των παιδιών, όπου ακόμα και για
τις πολύ κοντινές αποστάσεις μετακινούνται με το Ι.Χ. των γονιών τους. Ως
αποτέλεσμα του στοιχείου αυτού, είναι η αυξημένη συχνότητα τροχαίων
ατυχημάτων παιδιών ως επιβαίνοντες σε Ι.Χ. Βέβαια, για τα ατυχήματα
αυτά, τα παιδιά δεν φέρουν καμία απολύτως ευθύνη, όμως αυτό που
παρατηρείται είναι ότι και τα παιδιά δεν κάνουν τίποτα, προκειμένου να
μειώσουν τις συνέπειες των ατυχημάτων αυτών, αφού χρησιμοποιούν
σπάνια τη ζώνη ασφαλείας. Γενικά, παρατηρείται μια άγνοια των παιδιών
στους βασικούς κανόνες ασφαλούς κυκλοφορίας και για αυτό τονίζεται
ιδιαίτερα η ανάγκη ύπαρξης κυκλοφοριακής αγωγής, ειδικά στα σχολεία.
Car accidents constitute a primary cause of fatal accidents among school
and pre-school children in Greece as well as abroad. The aim of this
dissertation is to identify the parameters contributing to the cause of road
accidents involving children, as well as, the formulation of proposals that will
reduce such accidents on the one hand and will lead to better road safety for
children in urban centres on the other hand.
Initially, the study will look at the existing situation in Greece from the
point of view of the vehicular and pedestrian conditions of circulation, as
well as, the study of road accidents. Then a comparison of the situation
existing in Greece is made with the corresponding situation abroad. In order
to do so, sources from various statistical services such as E.S.Y.E. and P.O.Y.
have been used.
After analysing the vehicular and pedestrian conditions of circulation, the
study will make a reference to the basic causes contributing to road
accidents (the causes that have been detected by the systems recording
detecting car accidents). Some solutions are suggested, based on the above
causes, but also based on tried and tested measures that have been applied
abroad.
Then, circulation behaviour of primary school children is analysed and a
correlation of the driver behaviour of the children and their parents is
primary school children have been involved in are analysed so that the
degree of influence of different factors in these accidents is revealed.
In order to render such research possible, questionnaires were distributed
to primary schools in Attica. The research was based on the answers of 327
children. To make the research more precise, the parents of those children
were also given corresponding questionnaires.
Concluding, what has been found is that the indicator of car usage in
Athens, has increased substantially during the past few years. This is evident
in the transportation of children where even for very short distances they
are transported in their parents cars. As a result of this evidence, the
frequency of road accidents involving children who are passengers of
privately owned cars has increased. Naturally, children are not at all
responsible for the accidents but what can be observed is that children do
nothing to reduce the consequences of these accidents, as they rarely wear a
seat belt. On the whole, it can be observed that children are ignorant as far
as basic rules of passenger safety is concerned and that is why the need for
road safety education, especially at schools, is of utmost importance.