Στόχος της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας είναι να εξετασθεί η στάση των
Ελλήνων οδηγών απέναντι στη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, αναλύονται οι απαντήσεις
αντιπροσωπευτικού δείγματος των Ελλήνων οδηγών από την πανευρωπαϊκή
έρευνα SARTRE 4, η οποία διεξήχθη το 2011. Η ανάλυση της συμπεριφοράς
των οδηγών γίνεται με τη χρήση των στατιστικών μεθόδων της ανάλυσης
παραγόντων και της ανάλυσης ομαδοποίησης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα
της ανάλυσης παραγόντων οι απαντήσεις των Ελλήνων οδηγών στις
επιλεχθείσες ερωτήσεις συνοψίστηκαν σε επτά παράγοντες, οι οποίοι
περιγράφουν την οδική τους συμπεριφορά, την πιθανότητα εμπλοκής τους σε
οδικό ατύχημα καθώς και την άποψή τους για θέματα που αφορούν στην
οδική συμπεριφορά των άλλων οδηγών, στα υπάρχοντα μέτρα για την οδική
ασφάλεια, και στη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Στη συνέχεια,
μέσω της μεθόδου της ανάλυσης ομαδοποίησης, προέκυψαν τελικά τέσσερις
ομάδες Ελλήνων οδηγών: οι προσεκτικοί, οι μετριοπαθείς, οι συντηρητικοί και
οι επιπόλαιοι οδηγοί και εντοπίστηκαν τα χαρακτηριστικά της κάθε μίας
ομάδας.
This Diploma Thesis investigates the attitude of Greek drivers towards mobile
phone use while driving. The research is based on the data of the pan-
European SARTRE 4 survey, which was conducted on a representative
sample of Greek drivers in 2011. The analysis of the drivers’ behavior was
carried out by the statistical methods of factor and cluster analysis. According
to the results of factor analysis, Greek drivers’ responses in the selected
questions were summarized into seven factors, describing road behavior,
accident involvement probability, but also their views on issues concerning
other drivers’ road behavior, enforcement for road safety and mobile phone
use while driving. The results of cluster analysis indicated four different
groups of Greek drivers: the cautious, the moderate, the conservative and the
thoughtless drivers and the characteristics of each group where identified.