Ο σκοπός αυτής της Διπλωματικής Εργασίας είναι να συμβάλλει στην αναγνώριση μεθόδων και τεχνικών που μπορούν να βελτιώσουν τον ενεργειακό βαθμό απόδοσης των υπαρχόντων πλοίων, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των Ενεργειακών Επιθεωρήσεων που διεξήχθησαν σε αυτά από ειδικευμένους μηχανικούς.
Αρχικά, στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μια σύντομη εισαγωγή στα περιβαλλοντικά θέματα που εγείρονται. Το δεύτερο κεφάλαιο περιγράφει το νόημα και την εφαρμογή των δυο κύριων δεικτών επίδοσης που εισήγαγε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ). Ο Λειτουργικός Δείκτης Ενεργειακής Απόδοσης (Energy Efficiency Operational Indicator –EEOI) αφορά στα υπάρχοντα πλοία, ενώ ο Σχεδιαστικός Δείκτης Λειτουργικής Απόδοσης (Energy Efficiency Design Index- EEDI) αφορά στα υπό κατασκευή πλοία.
Το τρίτο κεφάλαιο περιέχει μια επισκόπηση μερικών Δυνατοτήτων Εξοικονόμησης Ενέργειας για τα πλοία˙ πολλές από αυτές είναι ήδη ευρέως γνωστές, αλλά δεν έχουν αξιοποιηθεί όσο θα αναμενόταν. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι με τον όρο ‘’δυνατότητες’’ αναφερόμαστε τόσο σε μηχανισμούς/συσκευές όσο και σε πρακτικές/τεχνικές. Το τέταρτο κεφάλαιο περιγράφει τις βασικές αρχές και το σκοπό του Σχεδίου Αποδοτικής Ενεργειακής Διαχείρισης του Πλοίου(Ship Energy Efficiency Management Plan- SEEMP), το οποίο είναι υποχρεωτικό για όλα τα υπάρχοντα πλοία.
Το πέμπτο κεφάλαιο περιγράφει τις βασικές αρχές και το σκοπό της Ενεργειακής Επιθεώρησης, η οποία διεξάγεται εν πλω από εξουσιοδοτημένους μηχανικούς. Το έκτο κεφάλαιο περιέχει μια Τεχνική Έκθεση Ενεργειακής Επιθεώρησης, η οποία συνετάχθη μετά από σχετική επιθεώρηση το 2012 σε ένα οχηματαγωγό εμπορικό πλοίο.
Το έβδομο και τελευταίο κεφάλαιο της Διπλωματικής Εργασίας, εξετάζει την επίδραση των προτάσεων που διατυπώνονται από την Ενεργειακή Επιθεώρηση, στη βελτίωση της Διαχείρισης Ενέργειας, κάτι που αποτελεί και το στόχο της Διπλωματικής Εργασίας.
The objective of this Diploma Thesis is to contribute to the identification of methods and techniques which can improve the Energy Efficiency of existing ships, taking into account the results of Energy Audits performed on them by specialized engineers.
Initially, in the first chapter, a brief introduction is made to the environmental issues raised. The second chapter describes the concept and the application of the two main indicators proposed by the IMO; the one for existing ships, EEOI (Energy Efficiency Operational Indicator), and the one for newbuildings, EEDI (Energy Efficiency Design Index).
The third chapter contains an overview of some Energy Saving Potentials for ships; many of these potentials are widely known, yet not exploited. It is important to note that, by using the term ‘’potentials’’, we refer to both devices and techniques. The fourth chapter describes the basic principles and the purpose of the Ship Energy Efficiency Management Plan, which is mandatory for all existing ships.
The fifth chapter describes the procedure and purpose of the Energy Audit, which is conducted onboard by authorized engineers. The sixth chapter contains an actual Energy Audit Report for a car carrier. The respective Energy Audit was carried out during the year 2012. The seventh and final chapter of this Diploma Thesis, examines the impact of the proposals of the Energy Audit on the improvement of Energy Management of the audited ship.