Για την αποτύπωση των μνημείων είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός λεπτομερούς υπόβαθρου, σε κατάλληλη μορφή και κλίμακα ώστε οι μηχανικοί και οι αρχαιολόγοι που θα ασχοληθούν με τη συντήρηση ή αναστήλωση τους να έχουν όλη την απαραίτητη πληροφορία για να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε παρέμβαση. Η πολυπλοκότητα ενός μνημείου ειδικά αν αυτό έχει μεγάλες φθορές από τα διάφορα φυσικά φαινόμενα ή τις ανθρώπινες παρεμβάσεις είναι και ο βασικός λόγος που καθιστά την καταγραφή και αποτύπωση του επίπονη και ιδιαίτερα δύσκολη διαδικασία.
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία, πραγματεύεται τις μεθόδους αποτύπωσης μνημείων μέχρι και σήμερα και έχει ως βασικό στόχο τη Γεωμετρική Τεκμηρίωση του Ρωμαϊκού Ωδείου Πατρών με τοπογραφικές μεθόδους αλλά και την αποτύπωση ψηφιδωτών από τον περιβάλλοντα χώρο του Ωδείου.
Στο Κεφάλαιο 1 (Γεωμετρική Τεκμηρίωση Μνημείων) αναλύεται η έννοια της γεωμετρικής τεκμηρίωσης και γίνεται μια ιστορική αναδρομή στις μεθοδολογίες που εφαρμόζονταν παλαιότερα αλλά και στη σημερινή εποχή με την τεχνολογία του τρισδιάστατου σαρωτή.
Στο Κεφάλαιο 2 (Το Αρχαίο Ωδείο Πατρών) γίνεται μια πλήρης περιγραφή της περιοχής μελέτης και του Ωδείου Πατρών. Παρουσιάζεται δηλαδή ο χώρος και τα μέρη του Ωδείου στον οποίο έγινε η εφαρμογή της μεθοδολογίας.
Στο Κεφάλαιο 3 (Γεωδαιτικός Εξοπλισμός) παρουσιάζονται τα όργανα που χρησιμοποιήθηκαν για την ολοκλήρωση της συγκεκριμένης μελέτης αλλά και τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους. Επίσης αναφέρεται αναλυτικά ο τρόπος λειτουργίας και η τεχνολογία καθώς και οι εφαρμογές του σαρωτή Scan Station 2 που χρησιμοποιήθηκε.
Στο Κεφάλαιο 4 (Διαδικασία – Επεξεργασία Μετρήσεων) περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία των μετρήσεων τόσο για την ίδρυση του πολυγωνομετρικού δικτύου όσο και για την ταχυμετρία.
Στο Κεφάλαιο 5 (Αποτύπωση Ψηφιδωτών) παρατίθεται η διαδικασία της σάρωσης και φωτογράφισης των ψηφιδωτών, καθώς και η τεχνολογία του texture mapping για την παραγωγή ορθοεικόνων.
Στο Κεφάλαιο 6 (Λογισμικά Επεξεργασίας) αναφέρονται αναλυτικά τα λογισμικά επεξεργασίας των δεδομένων για τη σωστή απόδοση του αποτελέσματος καθώς και ο τρόπος λειτουργίας τους.
Τέλος, στο Κεφάλαιο 7 (Τελικά Σχέδια, Συμπεράσματα, Προτάσεις) παρουσιάζονται τα τελικά σχέδια του Ωδείου, συνοψίζονται τα Συμπεράσματα που προέκυψαν από την όλη εργασία και δίνονται κάποιες σκέψεις για περαιτέρω συνέχεια της.
For the documentation of the monuments the existence of a detailed background is necessary in proper form and scale so that the engineers and archaeologists who will occupy with the maintenance and restoration will have all the information needed to go on with any intervention. The complexity of a monument especially if it has a lot of damage from weather conditions or human intervention is the main reason that makes its recording and scheming painful and very difficult.
This thesis deals with the methods of scheming monuments up to now and has as a basic target the Geometrical Documentation of the Roman Odeon in Patras with topographic methods and also the scheming of the mosaics surrounding the Odeon.
In Chapter 1 [Geometrical Documentation of monuments], the meaning of the Geometrical Documentation is analyzed and there is a historical flashback on the methods which were applied in the past but also today using the technology of the three dimensional scanner.
In Chapter 2 [The Ancient Odeon of Patras] there is a full description of the area of study and the Odeon Of Patras. In other words the area and the sections of the Odeon where the applications of methology took place are presented.
In Chapter 3 [Geodetic Equipment], the equipment used for the completion of this study and also its technical characteristics are featured. Also the way it functions and the technology as well as the applications of the Leica Scan Station 2 scanner which was used, are mentioned analytically.
In Chapter 4 [Procedure-measurements processing], the procedure of measurements is described in detail for the establishment of network and detail surveying.
In Chapter 5 [Mosaic scheming], the procedure of scanning and photographing of the mosaics are cited as well as the technology of texture mapping for the production of orthoimages.
In Chapter 6 [Procedure Software], the procedure Software Data is cited analytically for the correct efficiency of the result and its way of functioning as well.
Finally, in Chapter 7 [Final plans, Conclusions, Suggestions], the final plans of the Odeon are presented, the Conclusions which arose are summarized and some thoughts are suggested for further survey