Το τελευταίο στάδιο των σπουδών στη Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου περιλαμβάνει την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας. Η επιλογή του θέματος της διπλωματικής εργασίας φαίνεται να αποτελεί το πρώτο βήμα, ωστόσο ο φοιτητής στην πραγματικότητα, καλείται να επιλέξει τον καθηγητή ο οποίος θα επιβλέψει την πορεία των εργασιών και τους συνεργάτες που θα τον βοηθήσουν.
Το θέμα της παρούσας διπλωματικής εργασίας αφορά τη δημιουργία και την υλοποίηση διάφορων ασκήσεων με σκοπό την κατανόηση και την εξοικείωση των μαθητών και των μαθητριών των δυο τελευταίων τάξεων του δημοτικού με έννοιες της Χαρτογραφίας και της Γεωπληροφορικής. Ειδικότερα, η διπλωματική αυτή, αρχικά θα μελετήσει συνοπτικά τον τρόπο με τον οποίο διδάσκεται σήμερα η Γεωγραφία, εστιάζοντας περισσότερο στα διδακτικά μέσα που χρησιμοποιούνται και στους στόχους που επιδιώκονται μέσω κάποιων ενδεικτικών ασκήσεων. Στη συνέχεια, θα παρουσιασθεί η δημιουργία μιας βάσης δεδομένων και η υλοποίηση μιας Web εφαρμογής με σκοπό την εκμάθηση από πλευράς των μαθητών και μαθητριών διάφορων γεωγραφικών όρων και εννοιών και θα αναφερθεί η υλοποίηση μιας άσκησης για την εξάσκησή τους. Κατόπιν, θα αναφερθούν κάποιες βασικές γεωγραφικές έννοιες, όπως η θέση και ο χώρος, και έπειτα θα αναλυθεί η έννοια του χάρτη, θα παρουσιασθεί το θεωρητικό υπόβαθρό και θα υλοποιηθούν δυο ασκήσεις για την εξοικείωση των παιδιών με τον χάρτη. Ωστόσο, εκτός από την έννοιά του, θα πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά και τα στοιχεία του χάρτη, όπως τον τίτλο, την κλίμακα, τον προσανατολισμό και το υπόμνημα και γι’ αυτό το λόγο θα αναλυθεί το θεωρητικό τους υπόβαθρο και θα υλοποιηθούν κάποιες ασκήσεις για την εξοικείωσή τους με αυτές τις έννοιες. Κλείνοντας, στο πρακτικό κομμάτι θα παρουσιασθούν εν συντομία τα Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών και θα υλοποιηθούν κάποιες ασκήσεις ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις για αυτά σε πρακτικό επίπεδο και όχι μόνο σε θεωρητικό.
Την παρούσα διπλωματική εργασία θα την συμπληρώσει το θεωρητικό κομμάτι, το οποίο θα εστιάσει περισσότερο στις θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί σχετικά με την μάθηση και τη διαμόρφωση της αντίληψης των μαθητών και των μαθητριών. Πρόσθετα, θα γίνει μια παρουσίαση του μαθήματος της Γεωγραφίας και του τρόπου που διδάσκεται σήμερα, καθώς επίσης θα αναφερθούν γενικά στοιχεία για τα Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών καθώς και ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να συμβάλλουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, θα γίνει μια ανάλυση της συμμετοχής τους στα σχολεία του εξωτερικού και του κατά πόσο έχουν ενσωματωθεί στην εκπαιδευτική δραστηριότητα.
The last stage of studies at School of Rural and Surveying Engineering of National Technical University of Athens includes the dissertation. The first step of dissertation appears to be the choice of its objective, however, the student is required to select the professor who will oversee the progress of the work and the contributors who will help him.
The subject of this dissertation concerns the creation and implementation of different exercises for understanding and familiarizing pupils of the last two classes of primary school to the concepts of Cartography and Geoinformatics. In particular, this dissertation will initially examine briefly how Geography lesson is currently taught, focusing more on teaching means used and objectives pursued through some indicative exercises. Thereafter, there will be illustrated the creation of a database and the implementing of a Web application in order to learning on the part of students of different geographic terms and concepts and reported implementation of an exercise to practice. Then, some basic geographical concepts will be mentioned, such as location and space, and then will be analyzed the concept of map, will be presented the theoretical background and implemented two exercises to familiarize children with the map. Furthermore, apart from map’s meaning, kids should also know the map elements, such as title, scale, orientation and legend, and for this reason will be analyzed their theoretical backgrounds and will be implemented some exercises to familiarize pupils with these concepts. Finally, in the practical part will be presented briefly G.I.S. (Geographic Information Systems) and implemented some exercises for kids to learn about them and at a practical level, not just theoretical.
The theoretical part will complete this dissertation, which part will focus principally on the theories that have been developed for learning and shaping the perception of students and pupils. Furthermore, there will be a presentation of Geography lesson and how it is taught today, as well as general information will be reported to the G.I.S and how they can contribute to the educational process. In the end, there will be an analysis of participation in schools abroad and whether they have been incorporated in the educational activity.