Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει σκοπό την αποτίμηση της επικινδυνότητας των οδικών σηράγγων χωρίς την εμπλοκή οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία.
Για την πραγματοποίηση του σκοπού αυτού μελετήθηκε και παρουσιάζεται η νομοθεσία και το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την ασφάλεια του οδικού δικτύου και των συνιστωσών του, μία από τις οποίες είναι οι οδικές σήραγγες, τόσο στο Διεθνές – Ευρωπαϊκό όσο και στο Ελληνικό περιβάλλον. Ακολούθως περιγράφεται διεξοδικά η χρησιμότητα και οι βασικές αρχές της μεθόδου ανάλυσης επικινδυνότητας, όπως παρουσιάζεται στο μοντέλο της Παγκόσμιας Ένωσης Οδοποιίας, ως επί μέρους κομμάτι της διαδικασίας αποτίμησης της επικινδυνότητας. Επικεντρωμένοι στον Ελληνικό χώρο εφαρμόζουμε τη μέθοδο αποτίμησης επικινδυνότητας όπως αυτή έχει καθοριστεί από το επίσημο αρμόδιο όργανο της Ελληνικής πολιτείας, τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων.
Η εφαρμογή της μεθόδου δε γίνεται από το αρχικό της στάδιο αλλά από την εξέταση του επιλεγέντος σεναρίου, θεωρώντας τα προηγούμενα βήματα ολοκληρωμένα και δεδομένα του προβλήματος. Το σύστημα της εξέτασης είναι μία υποθετική σήραγγα διάβασης ορεινού όγκου του οδικού συγκοινωνιακού δικτύου (αντίστοιχη με σήραγγες της πραγματικότητας) με την προσθήκη ορισμένων αποδεκτών τροποποιήσεων εξαιτίας της έλλειψης διαθέσιμων δεδομένων για τον Ελληνικό χώρο.
This thesis aims to assess the risk of road tunnels without involving vehicles carrying dangerous goods.
To realize this goal the International – European and the Greek legislation and regulatory framework that governs the safety of the road network and its components (i.e. road tunnels) was studied and analysed. The Thesis describes in detail the usefulness and basic principles of risk analysis method (part of risk assessment process), as shown in the model of the World Road Association. Focused on the Greek territory the method of risk assessment as determined by a competent official body of the Greek state, the Administrative Authority Tunnels was applied to an illustrative case.
The application process is not explored and presented from the first stage. A chosen scenario was in depth analysed, considering the previous steps completed and the problem data given. The system of examination is an illustrative tunnel case that corresponds very closely to reality.