Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως στόχο τη μελέτη των επιπτώσεων του γεωμετρικού σχεδιασμού μιας οδού στην οδική ασφάλεια και στο περιβάλλον, ενώ εξετάζει σε πρακτικό επίπεδο τη διερεύνηση της επιρροής επιλεγμένων γεωμετρικών χαρακτηριστικών στην οδική ασφάλεια των Ελληνικών αυτοκινητοδρόμων. Αρχικά, πραγματοποιήθηκε ευρεία, βιβλιογραφική έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις της γεωμετρίας της οδού στην οδική ασφάλεια, στην ανθρώπινη υγεία και στο φυσικό περιβάλλον και διατυπώθηκαν τα σχετικά αποτελέσματα μεγάλου αριθμού ερευνών που έχουν πραγματοποιηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο σε σχέση με το ζήτημα αυτό. Δημιουργήθηκαν δύο πίνακες, όπου συνοψίζονται τα συμπεράσματα των ερευνών που μελετήθηκαν και αφορούν σε οδικούς άξονες παγκοσμίως με ποικίλα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Από τη βιβλιογραφική έρευνα, φαίνεται πως η γεωμετρία της οδού επηρεάζει σημαντικά την οδική ασφάλεια και το φυσικό περιβάλλον ενώ μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση των οδικών συνθηκών μιας οδού. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε η πρακτική εφαρμογή της εργασίας η οποία εξέτασε τη συσχέτιση του αριθμού των ατυχημάτων με επιλεγμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του ελληνικού αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ. Για την εκπόνηση της πρακτικής εφαρμογής της έρευνας χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία τροχαίων ατυχημάτων για τη δεκαετία 1996 – 2006, τα οποία περιέχονται στη βάση δεδομένων της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδος (ΕΣΥΕ). Για την πραγματοποίηση της ανάλυσης των στοιχείων της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η γραμμική παλινδρόμηση καθώς και η παλινδρόμηση Poisson και quasi-Poisson. Τα αποτελέσματα της εργασίας αφορούν σε έξι μαθηματικά πρότυπα παλινδρόμησης που συσχετίζουν τον συνολικό αριθμό των παρατηρούμενων τροχαίων και θανατηφόρων ατυχημάτων με επιλεγμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του υπό εξέταση αυτοκινητόδρομου καθώς και σε ένα μικτό γραμμικό μοντέλο όπου εκτιμήθηκαν διαφορετικές τιμές για την παράμετρο της κατωφέρειας. Τα βασικότερα συμπεράσματα της εργασίας αφορούν στην ποσοτικοποίηση των σημαντικότερων γεωμετρικών παραμέτρων, με βάση τα δεδομένα μιας μεγάλης χρονικής περιόδου, που επηρεάζουν την εμφάνιση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων τόσο στον εξεταζόμενο όσο και στους υπόλοιπους, ελληνικούς αυτοκινητόδρομους με παρόμοια γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
The impact of the road geometric design on road safety and the environment is studied in the present diploma thesis, while at the same time the influence of selected geometric features on Greek highways’ road safety is investigated. Initially, wide literature survey concerning the effects of road geometry on road safety, human health and the natural environment was carried out, while at the same time the results of various studies that have been conducted worldwide concerning this issue, are being investigated. The conclusions of the wide range of the studies, concerning road segments with various geometric features worldwide that were studied, were summarized in two tables. Through this wide literature research it seems that road geometry affects significantly road safety and the natural environment. Then, the practical application of the Diploma Thesis that examined the correlation between the number of road accidents and selected geometric features of the Greek road axis Patra – Athens – Thessaloniki – Evzoni was carried out. Data concerning the geometric features of the Greek highway as well as raw accident data for the time period 1996 – 2006 were used, which became available from Greece’s National Statistical Database (EL.STAT.). In order to carry out the analysis, linear regression as well as Poisson and quasi-Poisson regression methods were used. The results of this research consisted of six mathematic regression models which correlate the total number of road accidents and fatal accidents with the selected geometric features of the selected Greek highway as well as a mixed linear model which estimates different values for the descent parameter. The conclusions of this work concern the identification of the most important geometric parameters that influence the number and frequency of road accidents not only on the selected highway but also on the other Greek highways that present similar geometric characteristics.