Ένας από τους βασικότερους παράγοντες, που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της μη-λειτουργικής διανομής γης και των επακόλουθων της είναι η ύπαρξη μεθοδολογίας σύμφωνα με την οποία θα αξιολογείται μία περιοχής και ανάλογα θα αντιμετωπίζεται σαν επιθυμητός ή όχι χώρος διαβίωσης. Σκοπός αυτής της διπλωματικής
εργασίας είναι η δημιουργία ενός εργαλείου, κατάλληλου για την αξιολόγηση οικιστικών
περιοχών οι οποίες βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως.
Αρχικά λοιπόν, μελετάται η υφιστάμενη κατάσταση στην Ελλάδα σχετικά με την διανομή γης
και τα προβλήματα που προκύπτουν. Παρουσιάζονται εν συντομία οι αρχές του κυκλοφοριακού σχεδιασμού και στην συνέχεια αναλύεται η σχέση του με τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Στην συνέχεια δίνεται μια εικόνα για το πως αντιμετωπίζει τον παρόδιο χώρο ο
κυκλοφοριακός σχεδιασμός και την σχέση του με το οδικό δίκτυο. Γίνεται αναφορά στις κατηγορίες του οδικού δικτύου εμβαθύνοντας στην Ελληνική Νομοθεσία και συγκεκριμένα στην λειτουργική κατάταξη του οδικού δικτύου.
Στην συνέχεια γίνεται επισκόπηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τον πολεοδομικό σχεδιασμό και συγκεκριμένα τον καθορισμό των επιτρεπόμενων χρήσεων γης και εξάγονται κάποια συμπεράσματα σχετικά με τις αδυναμίες που αυτή παρουσιάζει. Η κύρια αδυναμία που επισημαίνεται είναι η έλλειψη συνεργασίας και συσχετισμού που προκύπτει από την
Ελληνική νομοθεσία, ανάμεσα σε πολεοδομικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό.
Στη συνέχεια,γίνεται ανάλυση της διαχείρισης προσβάσεων παραθέτοντας κάποια γενικά στοιχεία και κάνοντας ανασκόπηση της διεθνούς εμπειρίας.
Επιπλέον γίνεται επιλογή των στοιχείων στα οποία θα βασιστεί η μεθοδολογία για την εξαγωγή των συμπερασμάτων και γίνεται μία ανάλυση των κανονισμών σύμφωνα με τους οποίους διαμορφώνονται και ανατρέχοντας στην διεθνή βιβλιογραφία γίνεται συσχέτιση των στοιχείων αυτών με τους δείκτες ατυχημάτων.
Στην συνέχεια γίνεται εφαρμογή της μεθοδολογίας η οποία προτείνεται στην περιοχή μελέτης η οποία στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι τμήμα της περιοχής Αγ. Στέφανος Αττικής. Για την εξαγωγή των συμπερασμάτων συμπληρώθηκαν ερωτηματολόγια για την περιοχή μελέτης τα οποία περιλαμβάνουν τα στοιχεία των οικοδομικών τετραγώνων και των
οικοπέδων. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από τα ερωτηματολόγια ομαδοποιήθηκαν για την εξαγωγή ποσοστών τα οποία στην συνέχεια συγκρίθηκαν με τους κανονισμούς οι οποίοι αναπτύχθηκαν σε προηγούμενο κεφάλαιο. Ανάλογα με τον βαθμό συμμόρφωσης τους με τους κανονισμούς κάθε στοιχείο βαθμολογήθηκε σε μία κλίμακα 1-3. Στην συνέχεια τοποθετήθηκαν βάρη στις βαθμολογίες με σκοπό την εξαγωγή δείκτη ο οποίος να εκφράζει
το σύνολο της περιοχής. Συνολικά βγήκαν δύο δείκτες, ο πρώτος αφορά τα κυκλοφοριακά στοιχεία της περιοχής και είναι δείκτης σε όρους ασφάλειας και ο δεύτερος που αφορά τα πολεοδομικά είναι δείκτης λειτουργικότητας.
Στην συνέχεια πραγματοποιείται ανάλυση ευαισθησίας των βαρών τα οποία τοποθετήθηκαν
στις παρατηρήσεις καθώς τα βάρη των παρατηρήσεων προέκυψαν από μελέτες οι οποίες δεν περιλάμβαναν την Ελλάδα και μερικές από αυτές διεξήχθησαν έως και 10 χρόνια πριν την εκπόνηση της παρούσας διπλωματικής.
Συνοψίζοντας, στη διπλωματική αυτή πραγματοποιήθηκαν:
1. Μελέτη και παρουσίαση υφιστάμενης κατάστασης που αφορά την διανομή γης διεθνώς και στην Ελλάδα.
2. Σχεδιασμό και υλοποίηση εφαρμογής για την αξιολόγηση της περιοχής μελέτης.
One of the main factors, which are key requirements for the treatment of non-operational
land subdivision and its impacts, is the existence of a methodology whereby one region will
be assessed and will be treated accordingly as desired or not for place to live in. The current
diploma thesis aims to create an appropriate tool, to evaluate residential areas which are
within urban plan.
Initially, we study the current situation in Greece regarding the land subdivision and the
problems which occurs. Briefly the principles of transport planning are exploited and then the
relationship between the urban planning and transport planning is analyzed. Subsequently,
an overall review is provided concerning how transport planning “faces” roadside site traffic
planning and its relationship with the road network .Furthermore the legislation regarding
the study and function of the roads which addresses the road functional categories of roads is referred.
Furthermore, an overview of the legislative framework governing urban planning, namely the
determination of allowable land uses, is given and it, also, inferres to the weaknesses of said
urban planning. The main weakness is the lack of cooperation and correlation between urban
and traffic planning, which is derived from the Greek legislation.
Thus access management is analyzed giving some general information and making a review of
international experience.
Moreover the data, on which the methodology is based, are carefully selected. The standing
regulations are analyzed and then the correlation of these data with the accident indicators is
discussed. Then the proposed methodologies are applied in the study area, which in this case
is the region of Ag. Stefanos, Attiki.
For drawing the conclusion, the questionnaires completed referred to the study area and
collected elements of the building blocks and the lots. The data comprised from the
questionnaires were grouped so as to export rates, and those rates were compared with the
regulations developed in a previous chapter. Depending on the degree of compliance with the
regulations, each item was rated on a 1 to 3 scale. Then, the conclusion focuses deducing a
final score of the aforementioned scale which expresses the entire region. In addition, it
concludes to two indices; the first is an indicator in terms of security and the second on the urban index of functionality.
Finally a sensitivity analysis is performed on the importance placed in the indices, as the
weight of the observations was obtained by studies that did not include Greece, and some of
them were carried up to 10 years before the preparation of the current diploma thesis.
In conclusion, this thesis centers mainly on:
1. Studying and presenting the current situation regarding land subdivision in Greece and
internationally.
2. Designing and implementing an application for the evaluation of the study area.