Τις δύο τελευταίες δεκαετίες, σε μια πλήρως παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα, ένα νέο τεχνολογικό επίτευγμα, το τρένο υψηλών ταχυτήτων, έρχεται να δώσει δυναμικά το παρόν, να αναστήσει τον παρηκμασμένο σιδηρόδρομο και να αλλάξει την πόλη στις περιοχές που αλληλεπιδρά με αυτή. Σε αυτή την ερευνητική εργασία επιχειρείται να εξεταστεί σε ποιό βαθμό και υπό ποιές προϋποθέσεις η ανάπτυξη δικτύων τρένων υψηλών ταχυτήτων μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για τη δημιουργία βιώσιμων αναπλάσεων, σε ένα δίκτυο ευρωπαϊκής αστικής ανταγωνιστικότητας. Με τον όρο βιώσιμων αναπλάσεων αναφερόμαστε σε επιτυχημένες αναπλάσεις ως προς τρείς βασικές έννοιες που περικλείουν περιβαλλοντικές , κοινωνικές και οικονομικές συνιστώσες.
Σε πρώτο επίπεδο θα ερευνηθεί πως το τρένο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για αστική ανάπλαση στην άμεση περιοχή του σταθμού.
Σε δεύτερο επίπεδο θα επιχειρηθεί να κατανοηθεί η αλληλεπίδραση του νέου σιδηρόδρομου υψηλών ταχυτήτων με τις γενικότερες μεταλλαγές στον αστικό χώρο στο πλαίσιο των οικονομικών αλληλεξαρτήσεων και της παγκοσμιοποίησης.
Έχοντας αποσαφηνιστεί τι αλλαγές έχει επιφέρει ο νέος σιδηρόδρομος στον αστικό ιστό και τις δύο γενικές κατηγορίες αστικών αναπλάσεων θα γίνει μια εμβάθυνση σε δύο τέτοια παραδείγματα στην Ευρώπη (Euralille, Zuidas), τα οποία έχουν αρκετά κοινά στοιχεία αλλά και πολλές διαφορές μεταξύ τους, τόσο ως προς τους στόχους τους, όσο και ως προς την εκτέλεσή τους.
Over the last two decades, in a fully globalized reality, a new technological breakthrough, the high speed train comes to give a dynamic way of transportation, to resurrect the decadent train and to change the city in the areas that interacts with it. This research paper attempts to examine to what extent and under what conditions the development of high-speed train networks can act as a catalyst for sustainable regeneration in a network of European urban competitiveness. The term sustainable regeneration is referring to successful as to three basic conditions that encompass environmental, social and economic components.
In the first level will be investigated how the train can be an opportunity for urban regeneration in the immediate area of the station.
In the second level will attempt to understand the interaction of the new high-speed railway with the overall change in urban areas in context with economic interdependence and globalization.
Having clarified what changes has brought the new railway in the urban fabric and the two general categories of urban renewal we will deepen in two such examples in Europe (Euralille, Zuidas), which are quite common but have many differences between them, both as toward their goals, and in terms of their execution.