Στόχος της διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνηθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν το δικυκλιστή στην απόφασή του να προσπεράσει ή όχι ένα προπορευόμενο όχημα και διερευνάται η σημαντικότητα του κάθε παράγοντα με τη χρήση στατιστικών πρότύπων λογιστικής παλινδρόμησης. Τα απαραίτητα δεδομένα συλλέγονται μέσω πραγματικών μετρήσεων χρησιμοποιώντας προχωρημένες τεχνικές ανάλυσης βίντεο. Τα βίντεο εγγράφονται σε ένα δρόμο δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση έτσι ώστε όλοι οι πιθανοί τρόποι προσπέρασης να μπορούν να παρατηρηθούν. Οι διαφορετικοί τρόποι που μπορεί να προσπεράσει ένας δικυκλιστής διαχωρίζονται ανάλογα με την λωρίδα που τα δύο αντικείμενα οχήματα κινούνται. Όταν κινούνται στην ίδια λωρίδα ο δικυκλιστής πρέπει να αλλάξει τη λωρίδα που κινείται (Προσπέραση Αλλαγής Λωρίδας) ενώ όταν όχι, ο δικυκλιστής προσπερνάει από την ελεύθερη λωρίδα που ήδη κινείται (Προσπέραση με Ελεύθερη Λωρίδα). Η στατιστική ανάλυση με βάση τη λογιστική παλινδρόμηση δείχνει ότι παράγοντες όπως οι ταχύτητες των οχημάτων, χωρικοί διαχωρισμοί, η ύπαρξη ενός βαρέους οχήματος κτλ. παίζουν σημαντικό ρόλο στην απόφαση του δικυκλιστή για το αν θα προσπεράσει ή όχι το όχημα που προπορεύεται. Τα αποτελέσματα δείχνουν μια αδυναμία πλήρους αποτύπωσης του φαινομένου που μπορεί να οφείλεται σε παράγοντες
που δεν έχουν παρατηρηθεί, όπως η συμπεριφορά του οδηγού. Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει η διερεύνηση πιο πολύπλοκων συμπεριφορών που θα προκύψουν σε οδούς με περισσότερες από 2 λωρίδες ανά κατεύθυνση, ή εξαιτίας συμπεριφορά των ταξί και
λεωφορείων.
The aim of this thesis is the modeling of the Powered-Two Wheeler (PTW) driver decision to overtake and the identification of the significant factors, such as speed or traffic consistence that surround the subject two-wheeler using statistical logistic regression
models. The data are collected using advanced video analysis techniques. The videos are recorded on a two-lane road so that all possible ways of overtaking may be observed and recorded. The different ways of how a PTW driver is overtaking another vehicle is
identified according to the traffic lane the two subject vehicles are moving. When they move on the same lane the motorcyclist needs to change the lane he is moving (lane changing overtake) and when not, the motorcyclist overtakes the vehicle moving in the
front while staying on the same lane (on the fly). The statistical analysis shows that factors such as the two-wheelers engine capacity, speed of vehicles, headways, the existence of a heavy vehicle etc. play an important role on whether the PTW driver will overtake the
vehicle moving in the front. In addition, based on the results, the effect of some unobserved factors, such as driver’s behavior, may be important to improve the explanatory power of the models and should be further investigated. Furthermore, the models should be extended to 3 lane urban arterials, since the addition of one lane can increase the alternatives a two wheeler can take into consideration when overtaking.