Στην παρούσα εργασία, μελετάται ο τρόπος που το εμπορικό κέντρο επηρεάζει τον τρόπο ζωής των κατοίκων, προσφέροντάς τους διασκέδαση και ψώνια μαζί σε ένα χώρο και ποιοι είναι οι λόγοι που οι πολίτες της Κύπρου αγκάλιασαν μέσα στην καθημερινότητά τους τα malls, κάνοντάς τα τόσο δημοφιλή. Η νέα μόδα των εμπορικών κέντρων έφτασε πριν από λίγα χρόνια στην Κύπρο, φέρνοντας αλλαγές στη δομή της πρωτεύουσάς της. Στην παρούσα διπλωματική εργασία, λοιπόν, αναλύεται η επίδραση και η αλλαγή στην αστική δομή, παράλληλα με τη δημιουργία εμπορικών κέντρων στην πόλη της Λευκωσίας, καθώς επίσης και το ποιοι είναι οι τομείς που επηρεάζονται, με ποιον τρόπο και σε τι βαθμό.
Κάνοντας μία επιτόπια έρευνα με ερωτηματολόγια στους επισκέπτες του Mall of Cyprus, δόθηκε η ευκαιρία να αντληθούν αρκετά σημαντικά συμπεράσματα που αφορούν τις προτιμήσεις των επισκεπτών των εμπορικών κέντρων. Επιπλέον συμπεράσματα δίνονται για την περιοχή κατοικίας τους, το μέσο μετακίνησης που χρησιμοποίησαν, το κριτήριο επιλογής του εμπορικού κέντρου ως προορισμό, το φύλο και την ηλικία τους.
Επίσης, αναφέρονται θετικές και αρνητικές επιδράσεις των εμπορικών κέντρων, στον οικονομικό και πολεοδομικό τομέα και στην ψυχαγωγία των Κυπρίων. Παράλληλα, προκύπτουν προβληματισμοί που αφορούν στην εξάπλωση των εμπορικών κέντρων εις βάρους της τοπικής υπεραγοράς της γειτονιάς.
Η επίδραση των εμπορικών αυτών κέντρων, στο Αστικό Κέντρο της πόλης, είναι αναπόφευκτη, γι’ αυτό και στη μελέτη αυτή, διεξάγονται συμπεράσματα για τον τρόπο χωροθέτησης των εμπορικών κέντρων, καθώς και κάποιες προτάσεις-λύσεις στα διάφορα προβλήματα που παρουσιάζονται. Ο ρόλος της πολιτείας είναι σημαντικός, γιατί οφείλει να συμβάλει στην καλύτερη λειτουργία της πόλης και στη βιώσιμη ανάπτυξη, εφαρμόζοντας πολιτικές διαχείρισης σε οδικό και συγκοινωνιακό δίκτυο.
Τhe purpose of this project is study the ways in which a mall that offers both entertainment and shopping affects the lives of its visitors. More specifically, the reasons that Cypriots embraced malls in their everyday living and thus, making them so popular, are investigated. The new trend of shopping centers which reached Cyprus a few ago, resulted in changes in its capital structure. In this project, we also analyze the impact and change of the urban structure, along with the establishment of trade centers in the city of Nicosia, as well as which areas are affected, in what ways and to what extent.
Data was collected through site survey questionnaires which were completed by the visitors of the Mall of Cyprus. A number of important conclusions concerning the preferences of the visitors of the shopping centers were drawn from the findings. Further conclusions are given regarding the area of residence, the mode of transport used, the selection criterion of the mall as a destination, gender and age.
In addition, data was collected on the positive and negative effects of trade centers in the economic and urban sector as well as the type of entertainment that Cypriots prefer.
Furthermore, resulting concerns the spread of shopping centers to the detriment of the local supermarket in the neighbourhood are also discussed in the study. Trading centers of this multitude located in the urban center of the city are inevitable to have an effect in people’s lives. Therefore, the findings of the current study offer conclusions on how the location of shopping centers affects people’s lives and several suggestions and solutions are discussed regarding the various development, implementing management policies in road and transport network.