Παρατηρώντας τον κόσμο γύρω μας, η εξωτερική πραγματικότητα που αντιλαμβανόμαστε βασίζεται στις προβολικές εικόνες που σχηματίζει ο μηχανισμός της όρασης στον εγκέφαλό μας. Είμαστε σίγουροι όμως ότι οι εικόνες αυτές είναι πιστά αντίγραφα του πραγματικού? Συχνά δεν μπορούμε να διαχωρίσουμε τι είναι αληθινό και τι οπτική ψευδαίσθηση.
Θέλοντας να κατανοήσω τους κανόνες που διέπουν την ανθρώπινη αντιληπτική ικανότητα των οπτικών δεδομένων διερεύνησα ένα ευρύ φάσμα θεωριών. Η διαχρονική εξέλιξη της ιατρικής, της φυσικής και της γεωμετρίας, παράλληλα με τις εκάστοτε οντολογικές και αισθητικές φιλοσοφίες, γέννησαν εναλλακτικές διαπιστώσεις για τις ιδιότητες της εξωτερικής πραγματικότητας. Εντούτοις, ο τρόπος που βλέπουμε τα πράγματα μπορεί να καθοριστεί από ορισμένα καθολικώς αντικειμενικά κριτήρια.
Η προσέγγιση αυτών των κριτηρίων επετεύχθη μέσω της ανάλυσης της οπτικής ψευδαίσθησης, η οποία υπήρξε σημαντικό καλλιτεχνικό εργαλείο της ζωγραφικής, γλυπτικής και αρχιτεκτονικής από την αρχαιότητα. Μέσα από παραδείγματα σχεδιαστικών και χωρικών απατών ανέλυσα αρχές προοπτικής, διάταξης των μορφών και της φαινόμενης κίνησής τους.
Μέσω της ανάλυσης του «ψέματος» στοχεύω στην ικανοποίηση μιας προσωπικής ανάγκης. Να ανακαλύψω την αληθινή φύση των οπτικών δεδομένων που με περιβάλλουν
What we observe when we see our world is based on a projective image of the reality inside our brains. But how can we be sure that what we perceive as an image is actually real? Quite often we find ourselves in the inconvenient position to be unable to distinguish between truth and illusion.
This dilemma urged me to seek how the human visual perception works. Firstly, in order to understand this ability I analyzed different perceptual theories within different scientific, social and philosophical frames. Despite the great variation of these theories, how we see things can be determined by some ecumenical factors.
The approach of these factors was achieved through the analysis of optical illusions. The visual deception is being used from antiquity until today, in painting, sculpture and architecture highlighting the magical dynamism of the shapes and the figures, the deceptive qualities of colors and the misleading impressions that some spaces can create.
Learning to identify the “lie” I am willing to uncover the real image of my external visual surrounding.