Η επιχειρηματικότητα με την παραγωγή και αξιοποίηση γνώσης που ολοένα και περισσότερο σχετίζεται με οικονομικούς όρους αξίας, παίρνει καινούργιες διαστάσεις με την έννοια της επιχειρηματικότητας που βασίζεται στη γνώση η οποία αναλύεται σε τέσσερα βασικά συστατικά. Οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι νέες, καινοτόμες, να έχουν συγκεκριμένη ένταση γνώσης στις δραστηριότητες τους και να αναδεικνύουν καινοτόμες δραστηριότητες σε διαφορετικούς τομείς(π.χ χαμηλής τεχνολογίας/υψηλής τεχνολογίας). Έτσι, ορίζεται το επίπεδο της επιχείρησης αλλά και συνδέεται η επιχειρηματικότητα έντασης γνώσης με την οικονομία ως «μηχανισμός μετάφρασης» της γνώσης σε οικονομία, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη και τη κοινωνική ευημερία.
Η επιχειρηματικότητα έντασης γνώσης πέρα από τους διάφορους τομείς που αναλύεται , εμφανίζεται αισθητά και σε καινοτόμες επιχειρήσεις. Η καινοτομία σήμερα θεωρείται ως η σημαντικότερη παράμετρος για την ανάπτυξη, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και για κάθε επιχείρηση.
Η καινοτομία είναι ένας όρος δύσκολος να ορισθεί εξαιτίας των πολλαπλών επεξηγήσεων που μπορούν να δοθούν όπως θα φανεί παρακάτω. Χωρίζεται κυρίως σε καινοτομία προϊόντος ή διαδικασιών (αφορά την υλοποίηση/εμπορευματοποίηση ενός προϊόντος με βελτιωμένα χαρακτηριστικά απόδοσης όπως παροχή νέων ή βελτιωμένων υπηρεσιών στον καταναλωτή ή την υλοποίηση/υιοθέτηση νέων η σημαντικά βελτιωμένων μεθόδων παραγωγής ή παράδοσης). Η επιχειρηματικότητα και δη αυτή που βασίζεται στη γνώση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την καινοτομία.
Σημαντικό κομμάτι είναι και η εξέταση της στρατηγικής και του επιχειρηματικού μοντέλου που ακολουθεί μια επιχείρηση ώστε να είναι καινοτόμα και να υιοθετεί επιχειρηματικότητα έντασης γνώσης.
Επίσης εξετάζεται και πως η επιχειρηματικότητα και κυρίως αυτή της έντασης γνώσης επιβιώνει και συμπεριφέρεται σε μια εποχή χρηματοπιστωτικής κρίσης όπως επίσης η εκτίμηση για την μετά-κρίσης εποχή.
Με το στατιστικό πακέτο SPSS πραγματοποιήθηκε ανάλυση του ερωτηματολογίου του προγράμματος AEGIS, όσο αφορά την επιχειρηματικότητα και τη καινοτομία σε ένα δείγμα 996 (από το συνολικό δείγμα 4004) επιχειρήσεων σε Ελλάδα(331) , Πορτογαλία(331) και Σουηδία(334). Ο λόγος ο όποιος επιλέχθηκαν οι τρείς αυτές χώρες είναι ότι οικονομικά-κοινωνικά-πολιτικά η Ελλάδα και η Πορτογαλία με μια πρώτη ματιά φαίνεται να έχουν αρκετά κοινά όπως και ο τρόπος με τον οποίο βιώνουν τη χρηματοπιστωτική κρίση ,σε πλήρη αντίθεση με την Σουηδία η οποία συγκρινόμενη με την Ελλάδα φαίνεται να έχουν ελάχιστα κοινά σημεία. Μάλιστα, μπορεί να αναφερθεί ότι ως κοινό των δύο αυτών χωρών θεωρείται αρχικά μόνο το μέγεθος των δύο χωρών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι γενικά οι επιχειρήσεις δε χρησιμοποιούν τις πηγές γνώσεις ικανοποιητικά, μάλιστα αξιοποιούν περισσότερες αυτές που είναι άμεσα συνδεδεμένες με την αγορά(π.χ πελάτες, προμηθευτές, ανταγωνιστές) και όχι τόσο το δημόσιο τομέα.Έτσι η επιχειρήματικότητα έντασης γνώσης καθιστάται ένας αρκετά μοντέρνος όρος και πρακτική που αναδεικνύεται με αργά και σταθερά βήματα. Αντίθετα, η καινοτομική δραστηριότητα φαίνεται ότι και στις τρεις χώρες είναι αρκετά ανεπτυγμένη και συνεχίζει να εξελίσσεται.
Entrepreneurship in the production and exploitation of knowledge is increasingly associated with economic value terms. Using the concept of knowledge intensive entrepreneurship, which can be broken down into four major components, it moves into a new dimension. Businesses must be new, innovative, have specific knowledge intensive activities and must highlight creative activities in opposite sectors as in low tech and high tech. The level of business and entrepreneurship is thus defined. Knowledge-intensive entrepreneurship is therefore related to the economy and works as a 'translation device' resulting in social welfare.
Although knowledge-intensive entrepreneurship can be analysed across different sectors, it is also present in innovative businesses. Innovation or modernism is regarded today as the most important parameter for development, both nationally and for the individual business.
The term ‘innovation’ is very difficult to define because of the multiple explanations that can be attributed to it, although it is mainly divided into two categories. The first category is defined as product or process innovation and denotes the implementation and commercialization of a product with improved performance characteristics. Such characteristics would involve providing the consumer with new or improved services. The second category is defined as implementation or adoption of new or significantly improved production or delivery methods. Entrepreneurship and especially one based on knowledge is inextricably linked to innovation.
The strategy and business model followed by a company in order to be innovative and to adopt knowledge-intensive entrepreneurship is also in important need of analysis.
Furthermore, the ways that entrepreneurship and especially that of knowledge-intensive survives and behaves in a time of financial crisis as well as the assessment of the post-crisis era are vital parts of the investigation.
An analysis of the questionnaire of the AEGIS project was conducted in a sample of 996 out of the total sample of 4004 companies, 331 based in Greece, 331 based in Portugal and 334 situated in Sweden. The study was executed with the use of the statistical package SPSS and considered entrepreneurship and innovation. The argumentation for the selection of these three countries is that at a first glance, Greece and Portugal appear to have many similarities in socio-economic as well as political circumstances as well as in the way in which they experience the financial crisis. In stark contrast, when comparing Sweden to Greece, very few common characteristics seem to appear. It may indeed be mentioned that the only common between these two countries is initially considered to be the size. The results demonstrated that, in general, knowledge intensive entrepreneurship is not applicable to most enterprises. It is a fairly modern term and a practice that emerges with slow and steady steps. In opposition, innovative activity seems that is well developed and continues to evolve in all three countries.