Η αδρανοποίηση του τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, Τιθορέα-Λειανοκλάδι και παράλληλα η χάραξη και δημιουργία της νέας σιδηροδρομικής γραμμής μέσα από το όρος Καλλίδρομο που πρόκειται να αντικαταστήσει το άνωθεν τμήμα είναι προ των πυλών.
Το παραπάνω γεγονός, έδωσε το έναυσμα στα πλαίσια του μεταπτυχιακού να διερευνηθεί σε βάθος η συμβολή των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών σε ένα πρόβλημα σχεδιασμού και συγκεκριμένα στο να ανευρεθούν οι δυνατότητες αξιοποίησης του αδρανοποιημένου τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου. Συγκεκριμένα θα εξετασθούν οι επιπτώσεις από την αδρανοποίηση στους νομούς Βοιωτίας, Φωκίδας και Φθιώτιδας που διατρέχονται από το σιδηροδρομικό δίκτυο και άρα επηρεάζονται πιο άμεσα από την αλλαγή αυτή. Τρεις νομοί, οι οποίοι είναι άμεσα συνδεδεμένοι με τη γεωργία και τη μεταλλευτική δραστηριότητα και δε θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν, μια τέτοια υποδομή για τουριστικούς ή τοπικούς συγκοινωνιακούς σκοπούς.
Όταν όμως, κανείς παρατηρήσει, μια δορυφορική εικόνα της περιοχής, τα περιβαλλοντικά προβλήματα που εύκολα γίνονται αντιληπτά ξεδιπλώνουν τη λύση του γρίφου. Τα δεκάδες λατομεία βωξίτη και η έλλειψη ενός οργανωμένου ΧΥΤΑ για μια περιοχή αρκετών χιλιάδων κατοίκων, ίσως να μπορούν να δώσουν ζωή, ξανά, στο σιδηροδρομικό δίκτυο και να το εντάξουν ξανά στις δραστηριότητες της περιοχής. Η παρούσα διπλωματική εργασία, έχει σκοπό να συμβάλλει στην αειφορική ανάπτυξη της περιοχής , η οποία επιτυγχάνεται μέσω του τρίπτυχου, κοινωνία-περιβάλλον-οικονομία.
The inactivation of the railway’s line from Athens to Thessaloniki and from Tithorea to Lianokladi, and meanwhile the mapping out and creation of the new railway through Mount Kallidromo which will replace the above section, is one step before the process starts.
The above fact, gave the spark for a deeply investigation of the area and for a research in terms of a potential use of the inactivated part of the rail network. The counties of Boeotia, Fokida and Fthiotida, are the ones to be investigated, since the rain network either run through them or border them. Therefore, the above counties are the ones who are most affected by this change. The three counties are directly connected with agriculture and mining activities and they could not take advantage of such an infrastructure for tourist or local transport purposes.
However, when a satellite image of the area is noticed, environmental problems are easily apprehensible and they will give the solution to the puzzle. The dozens of bauxite quarries and the lack of an organized landfill in an area of thousands people, maybe they can give life again to the rail. This thesis aims to ensure the sustainable development of the region, which is accomplished through the triptych, society-environment-economy.