Το αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η στατιστική μελέτη και η ανάλυση των ναυτικών ατυχημάτων πλοίων εμπορευματοκιβωτίων (containerships) ολικής χωρητικότητας (Gross Tonnage) > 999 και κατασκευής μετά το 1981. Η χρονική περίοδος που εξετάζεται είναι από το 1990 έως τέλος του 2011. Στη μελέτη αυτή θα αναλυθούν μόνο τα σοβαρά ατυχήματα των cellular containerships τα οποία κατά τη στιγμή του συμβάντος είχαν κλάση νηογνώμονα-μέλους του International Association of Classification Societies (IACS). Τα ατυχήματα θα χωριστούν σε 8 κατηγορίες για το σκοπό της συγκεκριμένης έρευνας:
• Ατυχήματα σύγκρουσης πλοίων (Collision incidents)
• Ατυχήματα επαφής πλοίων με σταθερά ή επιπλέοντα αντικείμενα (Contact incidents)
• Ατυχήματα προσάραξης (Grounding incidents)
• Ατυχήματα φωτιάς (Fire incidents)
• Ατυχήματα έκρηξης (Explosion incidents)
• Ατυχήματα κατασκευαστικής αστοχίας (Non-accidental structural failure incidents)
• Ατυχήματα αστοχίας εξαρτημάτων και εξοπλισμού του πλοίου (Hull fittings failure incidents)
• Ατυχήματα αστοχίας μηχανολογικού εξοπλισμού (Machinery failure incidents)
Ατυχήματα αγνώστων αιτιών ή περιστατικά που σχετίζονται με πειρατεία και απώλειες πολέμου δε συμπεριλαμβάνονται στη μελέτη.
Τα εργατικά ατυχήματα (occupational incidents) αναλύονται ξεχωριστά λόγω της ιδιαίτερης φύσης τους και προκύπτει και το αντίστοιχο δένδρο αιτιών (fault tree) από τη μελέτη των investigation reports που παρείχε ο γερμανικός νηογνώμονας (GL-Germanischer Lloyd).
Σκοπός της διπλωματικής εργασίας είναι να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για τη φύση των ατυχημάτων στα containerships τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώστε να αποφευχθούν ή να μειωθούν παρόμοια περιστατικά μελλοντικά. Επίσης, τα αποτελέσματα θα συγκριθούν με αυτά της SAFEDOR Formal Safety Assessment (FSA) για containerships που είχε δημοσιευθεί το 2004.
Όλα τα απαραίτητα δεδομένα τα παρείχε ο γερμανικός νηογνώμονας. Η βάση ναυτικών ατυχημάτων που χρησιμοποιήθηκε κυρίως ήταν η ΙΗS (Lloyds Register Fairplay). Υπήρχαν επίσης ορισμένα ατυχήματα από τη LMIU (Lloyds Maritime Intelligent Unit) και τη GISIS (Global Integrated Shipping Information System) που δεν είχαν καταγραφεί στην IHS, τα οποία επίσης συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα.
Για το σκοπό της παρούσας μελέτης αναπτύχθηκε η βάση του Εργαστηρίου Μελέτης Πλοίου του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (NTUA-SDL database). Στη βάση αυτή συμπεριλήφθηκαν όλα τα ατυχήματα από τις εμπορικές βάσεις ναυτικών ατυχημάτων που προαναφέρθηκαν και κάθε φορά, ανάλογα με το φίλτρο που επιλέγεται, μπορεί να αναλυθεί μια συγκεκριμένη κατηγορία ατυχημάτων.
The object of the present research is the statistical analysis of the incidents on cellular containerships built after 1981 and with a Gross Tonnage (GT) over 999 for the period 1990-2011. In this research will be examined only the serious events of cellular containerships which at the time of incidents were registered to members of the International Association of Classification Societies (IACS). The incidents are divided into eight categories for the purpose of this research:
• Collision incidents
• Contact incidents
• Grounding incidents
• Fire incidents
• Explosion incidents
• Non-accidental structural failure incidents
• Hull fittings failure incidents
• Machinery failure incidents
Note that scenarios due to unknown reasons as well as incidents associated with piracy or war losses are not considered in the study.
All the necessary data was provided by the Germanischer Lloyd. The database that is commonly used is the IHS. There were also some incidents from the LMIU and GISIS databases that weren’t recorded in the IHS database. These incidents are examined as well. A comparison of these databases is executed as long as the severity degree is concerned.
For the purpose of this analysis the SDL (Ship Design Laboratory) database was created at the NTUA (National Technical University of Athens). A manual of the NTUA-SDL database can be found in Annex I. Each incident category is analyzed independently and the results of the focused analysis are compared to those of the SAFEDOR Formal Safety Assessment (FSA).
The occupational incidents are analyzed individually because of their nature, resulting to the fault tree which shows the source of danger for crew members on board.