Το κενό είναι μια πολυσήμαντη και μεταβαλλόμενη έννοια, έχει πολλαπλές ερμηνείες στη φιλοσοφία, στις θετικές επιστήμες, στις τέχνες... Στο πλαίσιο της εργασίας μας, προσεγγίζουμε το κενό με τη μορφή που λαμβάνει στην πόλη ως «αστικό κενό». Διερευνούμε την έννοια του αστικού κενού και στη συνέχεια εστιάζουμε στα κενά που συναντάμε στην περιοχή μελέτης μας, τα Εξάρχεια. Σκοπός μας είναι η ανάγνωση της περιοχής από την οπτική γωνία του κενού, του «ενδιάμεσου χώρου», του χώρου ανάμεσα σε συνήθη δίπολα. Καταγράφουμε τα κενά των Εξαρχείων, προσπαθούμε να τα μελετήσουμε και να δούμε τη σχέση τους με την κοινωνική ζωή της περιοχής. Επίσης, εστιάζουμε στις περιπτώσεις στις οποίες τα κενά αυτά αποτελούν αντικείμενο διεκδίκησης από ομάδες πολιτών, όπως έχουμε στις περιπτώσεις αυτοδιαχειριζόμενων χώρων, οι οποίοι προέκυψαν από πρωτοβουλίες κατοίκων. Μέσα από την ανάλυση μας, τελικά, βλέπουμε ότι τα κενά που μελετάμε δεν είναι και τόσο κενά. Μπορεί να αποτελούν τόπους με περιεχόμενο, με πραγματικές διαστάσεις και νοήματα και ταυτόχρονα τόπους της αμφισβήτησης, του πειραματισμού και των δυνατοτήτων.
Empty space is an ambiguous and changing notion that has multiple interpretations in philosophy, science, arts... In our thesis we study the empty from the aspect in which is found in the city, as the “urban void”. We study the concept of the “urban void” and more specifically we focus on them that are found in the region of our study, Exarcheia. The aim of our thesis is to read the area from the perspective of the void, the “intermediate space”, the space between ordinary dipoles. We mark and recognize the voids of Exarcheia trying also to study their relationship with the social life of the region. In addition we focus on cases where this space becomes subject to demand by civil social groups, such as self-managed spaces that are resulted from inhabitants’ initiatives. Through our analysis we finally see that these spaces aren’t as empty as they seem to be. Maybe they represent sites with content, with real dimensions and meanings and simultaneously places of questioning, experimentation and possibility.