Η διάλεξη πραγματεύεται, μέσω μεθοδολογικής ιστορικής έρευνας και ανάλυσης, το πώς η Mezquita, το Μεγάλο Τέμενος της δυναστείας των Ομμεϋάδων στην Κόρδοβα της Ισπανίας, απέκτησε την μεγάλη αξία του ως αρχιτεκτόνημα, έγινε σύμβολο για αιώνες για την ευρωπαϊκή Δύση και την Μεσόγειο και συνεχίζει ακόμα και σήμερα να αποτελεί κομμάτι της καθημερινής ζωής των κατοίκων και το μέγιστης σημασίας τοπόσημο της πόλης. Μετά από μια επιγραμματική αναφορά στην ιστορία της Κόρδοβα μέχρι την δημιουργία του Εμιράτου της Al-Andalus, μελετάται η θέση που κτίστηκε το τέμενος (συνέχεια του ιερού τόπου, σχέση παλατιού-τεμένους) καθώς και η σχέση του με την πόλη και ο ρόλος του ως κεντρικός χώρος συνάθροισης. Στην συνέχεια αναλύονται διεξοδικά οι διαφορετικές φάσεις οικοδόμησης του τεμένους με λεπτομερή περιγραφή της συμβολής του καθενός από τους κτήτορες ηγεμόνες της Κόρδοβα (Abdal-RahmanI έως Al-Mansur). Ακολουθεί συγκριτική θεώρηση του τεμένους με την προϋπάρχουσα Ισλαμική αρχιτεκτονική σε Ανατολή και Βόρειο Αφρική, περιγράφοντας τις διαφορές και τις καινοτομίες που απαντώνται στην Mezquita και ερευνώντας την προέλευση των επιμέρους αρχιτεκτονικών στοιχείων και μορφών της. Τέλος, μελετώνται οι καταστροφικές συνέπειες της οικοδόμησης του Χριστιανικού Καθεδρικού τον 16ο αιώνα στην αίσθηση απείρου, ενότητας και ισοτιμίας που είχε πριν ο τεράστιος χώρος με τους εκατοντάδες κίονες.
Περίληψη 200 λέξεων (σταΑγγλικά)
The present research’s objective is to display a spherical approach of the Mezquita, the Great Mosque of the Ommeyads' dynasty in Cordoba, Spain, and how the historical building acquired and maintained its role as a symbol and city landmark throughout the centuries, for the city’s residents and the whole European West and Mediterranean civilisation as well. After the concise presentation of the city’s origins preceding the Al-Andalus Emirate creation, information is givenabout the mosque’s building location, its integration in the city tissue and its role as a social assembly place. The mosque’s constructional phases and the rulers’ contribution (Abdal-Rahman I to Al-Mansur) are presented in detail. In consequence, the mosque is examined comparatively to the earlier Islamic architecture in East and North Africa, focusing on the differences and innovations found in the Mezquita and researching the origins of the architectural elements and forms. Finally, the rupture in the sense of infinity, unity and equality of the mosque after the construction of the Christian cathedral (16th century) is portrayed.