Οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν την πιο αποτελεσματική, συμφέρουσα και ασφαλή λύση για τη μεταφορά μεγάλης μάζας φορτίων χύδην και εμπορευματοκιβωτίων.Η κυρίαρχη θέση που κατέχει η ναυτιλία στο διεθνές εμπόριο εδραιώνεται επίσης από το γεγονός ότι αποτελεί το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μεταφορικό μέσο. Σύμφωνα με μελέτες, έχει εκτιμηθεί ότι για κάθε τόνο μεταφερόμενου εμπορεύματος σε απόσταση ενός χιλιομέτρου (δηλαδή για κάθε τονοχιλιόμετρο), η μεταφορά με πλοίο συνεπάγεται 4 φορές λιγότερες εκπομπές CO2 από τη μεταφορά με φορτηγό και 40 φορές λιγότερες εκπομπές από τη μεταφορά με αεροπλάνο. Έτσι, παρότι ο κύριος όγκος του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης, οι θαλάσσιες μεταφορές συμβάλλουν μόλις κατά 3,5% (2,7% η ποντοπόρος ναυτιλία) στις παγκόσμιες εκπομπές CO2. Περιβαλλοντικά, όμως, ζητήματα εξακολουθούν να υπάρχουν με εντονότερα αυτά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εξαιτίας κυρίως των παραπροϊόντων της καύσης.
Οι εκπομπές των SOx και NOx που προέρχονται από τις θαλάσσιες μεταφορές, έχουν σημαντική συνεισφορά στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος και στις κλιματικές αλλαγές. Οι Διεθνείς Οργανισμοί και οι Κοινοτικοί Κανονισμοί θέτουν νέες απαιτήσεις και περιορισμούς, που έχουν στόχο την μείωση των αέριων ρύπων. Η αντιμετώπιση και τα όρια που τίθενται, αφήνουν πολύ συγκεκριμένα περιθώρια άμεσης συμμόρφωσης. Το πλοίο θα πρέπει να χρησιμοποιεί είτε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θειάφι είτε κατάλληλους μηχανισμούς καθαρισμού των καυσαερίων (Scrubbers). Μελλοντικά προβλέπεται η χρήση εναλλακτικών καυσίμων όμως είναι το LNG.
Απώτερος σκοπός των απαιτήσεων που θέτει ο ΙΜΟ, είναι η μείωση των ρύπων κατά κύριο λόγο στους μεγάλους κομβικούς σταθμούς – λιμάνια. Η αποτίμηση αυτής της διαδικασίας είναι υψηλής σημασίας για το περιβάλλον και τον άνθρωπο, ωστόσο δημιουργεί αναταραχές στον οικονομικό, εμπορικό και ναυτιλιακό χώρο. Η προσπάθεια μείωσης των ρύπων SO2 επιβαρύνει το λειτουργικό κόστος του πλοίου. Η αύξηση αυτή έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των ναύλων και των ακτοπλοϊκών εισητηρίων, γεγονός που θα επιφέρει την αποστροφή των ναυλωτών και των καταναλωτών από τα πλοία. Η μετατόπιση αυτή θα επέλθει προτίστως στις σύντομες διαδρομές που μπορούν επίσης να εξυπηρετηθούν από τα χερσαία μέσα. Ωστόσο, επισημαίνεται, πως η μετατόπιση φορτίου από την ναυτιλία στα χερσαία μέσα, θα επιφέρει αντίθετα αποτελέσματα για το περιβάλλον, αφού η αποδοτικότητα των χερσαίων μέσων είναι χαμηλότερη από αυτή των πλοίων.
Maritime transport is the most efficient, effective and secure solution for transporting big amounts of goods and containers. Moreover, shipping dominates in international trade because it is considered the most environmentally friendly means of transport. According to studies, it has been estimated that for each tonne of goods, that is transported to one kilometer, ship produce 4 times less CO2 emission than those by trucks and 40 times than thoose by airplane. Although the largest percentage of goods of international trade are transported by sea, it must be noted that maritime transport contributes only 3.5% (2.7% the oceanic shipping) in the global CO2 emissions. However, the researchers are still concerned with environmental issues mainly caused of the air pollutants from the by-products of combustion.
The SOx and NOx emissions from maritime transport significantly contribute to environmental problems and climate changes. The International Organizations and the Regulations pose new restrictions and requirements that are aimed at reducing emissions. The available responses that are proposed and the limits of emissions that are posed are way too strict and accurate. As a consequence, the shipping companies must comply with regulations immediately. The ship should either use low sulphur fuel or it may be installed an appropriate gas cleaning (scrubber). Furthermore, it must be high-lighted that researches provide/ propose the use of alternative fuels in the future, such as LNG.
The purpose of the requirements that are posed by the IMO is the reduction of the pollutants, primarily at the large hub stations and harbors. The evaluation of this process is far too important, meaning that it has notable benefits for the environment and the quality of human life. For this reason, IMO regulations caused a turmoil at the economic, commercial and shipping field. Actually, the reduction of SO2 emissions will trigger financial burden on the operating costs of the vessel. Consequently, this increase will led to an increase of fares and tickets. Hence, the shippers and consumers will not prefer ships for their commercial needs. In practice, this means that the short trips will abolish, since the commercial transactions could be served by trucks or trains. However, it must be conceded that the shift from ships to trucks or trains, will have adverse effects on the environment, because the trucks and the trains are not as efficient as the ships.