Στην υπό παρουσίαση διπλωματική εργασία διερευνάται το κρίσιμο για την
οδική ασφάλεια και μελέτη, θέμα της απόστασης της διατιθέμενης ορατότητας
τριών ηλικιακών κατηγοριών οδηγών που ταξιδεύουν σε κυκλικά τόξα
υπεραστικών οδικών δικτύων κατά τις νυχτερινές ώρες. Οι τρεις ηλικιακές
κατηγορίες που εξετάστηκαν ήταν για οδηγούς είκοσι, σαράντα και εξήντα
χρονών, καλύπτοντας με αυτόν τον τρόπο ένα μεγάλο φάσμα περιπτώσεων
μελέτης. Για τη διερεύνηση των αποστάσεων διατιθέμενης ορατότητας που
προαναφέρθηκαν χρησιμοποιήθηκαν δύο ειδών οπτικά εμπόδια που με βάση
τη θεώρηση της διπλωματικής εργασίας παρουσιάζονται ξαφνικά στο οπτικό
πεδίο του οδηγού που ταξιδεύει στα υπεραστικά οδικά αυτά δίκτυα. Η επιλογή
των εμποδίων αξιολογήθηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να προσεγγίζονται όσο το
δυνατόν καλύτερα τόσο τα ελληνικά οδικά δεδομένα όσο και τα οδικά
δεδομένα των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής καθώς και ενός τμήματος της
Βορείου Ευρώπης. Επιπροσθέτως, πραγματοποιήθηκε μια εκτενής ανάλυση
για τους δύο συνηθέστερους τύπους προβολέων αυτοκινήτων (HID-Xenon,
T.Halogen) και τα επίπεδα φωτισμού ορατότητας που προσφέρουν στις
διάφορες αποστάσεις. Για την προαναφερόμενη ανάλυση και μελέτη
χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος των M.S. Rea και M.J. Ouellette η
επονομαζόμενη RVP (Relative Visual Performance), στην οποία εισήχθησαν
όλα τα δεδομένα που προαναφέρθηκαν και εξαγάγει ένας τελικός συντελεστής
συσχέτισης αυτών, ο οποίος αξιολογήθηκε με δύο αποδεκτά όρια μελέτης
(0.8, 0.7).
Εν κατακλείδι, η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματοποίησε ανάλυση
τόσο σε επίπεδο Οριζοντιογραφίας όσο και σε επίπεδο Μηκοτομής (κοίλες &
κυρτές καμπύλες) θέλοντας να καλύψει το σύνολο των δυνατών περιπτώσεων
προσέγγισης του εν λόγω κρίσιμου ζητήματος των αποστάσεων διατιθέμενης
ορατότητας τις νυχτερινές ώρες. Να σημειωθεί επίσης, πως για το
οριζοντιογραφικό επίπεδο ανάλυσης η μελέτη επεκτάθηκε και σε ένα τμήμα
της γεωμετρικής ανάλυσης. Επομένως, τόσο για τα εγχώρια όσο και για τα
ξένα οδικά δεδομένα που προαναφέρθηκαν, υπολογίστηκαν σύμφωνα με τις
εξαγόμενες αποδεκτές αποστάσεις διατιθέμενης ορατότητας οι ακτίνες των
οριζόντιων καμπυλών (R) προσφέροντας στον αναγνώστη μία πρώτη εικόνα
σύνδεσης του φωτοτεχνικού αποτελέσματος με τη διαδικασία του γεωμετρικού
σχεδιασμού.
The dissertation investigates one of the most important issues in road safety,
the distance of visual availability which is a study based on drivers of three
age groups that travel in circular curves of road networks in rural communities
during nightfall. The three age groups that we examined were drivers of the
age 20, 40 & 60. By doing this we had the ability to cover a variety of cases of
study. In order to investigate the available sight distances we used two optical
obstacles that suddenly appear within the drivers optic range when travelling
in the circular curves of the rural roads. The selection of the obstacles was
assessed in such way that it approaches as much as possible the road reality
of Greece, United States of America and a part of North Europe. In addition a
detailed analysis was contacted on the two most common car headlights
(HID-Xenon, T. Halogen) and the scales/levels of brightness that are offered
for different distances. For this analysis and study the M.S. Rea and M.J.
Ouellette which is called RVP (Relative Visual Performance) was used. After
the process of the analysis the research outcome final correlation factor of
these distances which was evaluated with two acceptable limits (0.8, 0.7).
In conclusion, this dissertation presents the conducted analysis on a
Horizontal and Vertical level (sag and vest curves) with the aim of covering
the possible cases of this critical issue. It must also be noted that the
Horizontal level of analysis the study also included a geometric analysis of a
sector. Thus, as much as the Greek and the foreign data which we referred to,
we concluded that based on the valid results from the available sight distance
the ray of the horizontal curves offer to the reader a first view of the
correlation between the visual data and the geometric design.