Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής αποτελεί η σύγχρονη μορφή ενημέρωσης των οδηγών, μέσω των πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων. Συγκεκριμένα, στόχος είναι ο προσδιορισμός των παραμέτρων οι οποίες επηρεάζουν την απόκριση των οδηγών, στην πληροφόρηση που δίνεται από τις πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων του Λεκανοπεδίου Αττικής. Για το σκοπό αυτό σχεδιάστηκε ερωτηματολόγιο με τη μέθοδο των δεδηλωμένων προτιμήσεων και συλλέχθηκαν δεδομένα μέσω συνεντεύξεων των συμμετεχόντων, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν πρόσωπο με πρόσωπο. Η έρευνα έλαβε χώρα τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Μαΐου το έτος 2012, και συμμετείχαν σε αυτή 120 άτομα τα οποία επιλέχθηκαν με τυχαία δειγματοληψία από 11 διαφορετικές περιοχές του Λεκανοπεδίου Αττικής. Με βάση τα ποσοστά των δηλώσεων των συμμετεχόντων, προέκυψε ότι οι οδηγοί επηρεάζονται σε διαφορετικό βαθμό από την πληροφόρηση των πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων ανάλογα με το σκοπό της μετακίνησης τους. Αναλύοντας τις επιλογές που πραγματοποίησαν οι ερωτούμενοι κατά τη διάρκεια της έρευνας, με χρήση του μοντέλου ordered logit, προέκυψε ότι η απόκριση των οδηγών στην πληροφόρηση εξαρτάται από την εμπειρία τους στη λήψη πληροφοριών, τον τύπο του οχήματος με το οποίο πραγματοποιούν τη μετακίνησή τους, την ηλικία τους, και την εμπιστοσύνη που έχουν στις πληροφορίες των πινακίδων, όσον αφορά στο συμβάν που αναφέρουν. Επιπροσθέτως, προέκυψε ότι η απόκριση των οδηγών επηρεάζεται από ορισμένα χαρακτηριστικά του προβαλλόμενου μηνύματος, και συγκεκριμένα από το γεγονός και τις καθυστερήσεις που αναφέρονται στο μήνυμα, καθώς επίσης και από το αν προτείνεται εναλλακτική διαδρομή στους οδηγούς. Μετά την ολοκλήρωση της ανάλυσης για το σύνολο του πληθυσμού που διερευνήθηκε, πραγματοποιήθηκε ανάλυση και σε επιμέρους υποσύνολα του πληθυσμού.
The subject of this thesis involves the advanced traveler information systems and in particular variable message signs. Specifically, the aim is to identify the parameters that affect drivers’ response to information provided by variable message signs in the city of Athens. For this purpose a questionnaire was designed according to the stated preference method and data were collected through interviews of participants, held face to face. The research took place over the last two weeks of May 2012, and 120 individuals participated in this, selected by random sampling from 11 different places of Attica. According to the analysis results, it appears that drivers are influenced differently by the information of variable message signs, depending on their trip purpose. Choice analysis was performed, using the ordered logit model. Results indicated that drivers’ response to information depends on their experience of receiving information, on the type of vehicle which they drive, on drivers’ age and on their trust of variable message signs, regarding information provided for prevailing incidents. Additionally, it occurred that drivers’ response is influenced by some characteristics of the displayed message, and specifically by the incident and the delays that the message concerns, as well as by the provision of information for an alternative route. After the analysis of the total population, analysis was completed on individual subsets of the population.