Στόχος της διπλωματικής εργασίας είναι η πολυεπίπεδη ανάλυση των χαρακτηριστικών των οδικών ατυχημάτων στις αστικές περιοχές της Ευρώπης. Για την ανάλυση αναπτύχθηκε βάση δεδομένων που περιελάμβανε στοιχεία για τον αριθμό των νεκρών στα οδικά ατυχήματα, τα χαρακτηριστικά του οδηγού, του οδικού περιβάλλοντος και του τύπου οχήματος, το κατά κεφαλήν Α.Ε.Π., τον πληθυσμό στις αστικές περιοχές και τον στόλο οχημάτων για 24 Ευρωπαϊκά κράτη για το έτος 2009. Αναπτύχθηκαν και εφαρμόστηκαν απλά και πολυεπίπεδα μοντέλα Poisson. Τα αποτελέσματα οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι η χρήση της πολυεπίπεδης ανάλυσης σε δεδομένα με ιεραρχική δομή και ένθετες δομές δεδομένων, όπως τα δεδομένα ατυχημάτων στις αστικές περιοχές της Ευρώπης, είναι απαραίτητη για την σωστή εκτίμηση της επιρροής των παραμέτρων. Από την ανάλυση σε δεύτερο επίπεδο προέκυψε διαφοροποίηση στον αριθμό των νεκρών στις διάφορες Ευρωπαϊκές αστικές περιοχές κράτη συναρτώμενη από τα επιμέρους χαρακτηριστικά των αστικών περιοχών αυτών. Επιπλέον η εφαρμογή των μοντέλων αυτών οδήγησε στον προσδιορισμό της επιρροής των διαφόρων χαρακτηριστικών όπως οι καιρικές συνθήκες, το είδος οχήματος και η ηλικία του νεκρού στον αριθμό των νεκρών στις διάφορες αστικές περιοχές των Ευρωπαϊκών κρατών.
The objective of this Diploma Thesis is the multilevel analysis of road accident characteristics in urban areas in Europe. For this analysis a database was developed containing, road fatalities, characteristics of the driver, the road environment and the vehicle, GDP per capita, population in urban areas and vehicle fleet for 24 European countries for the year 2009. Simple and multilevel models were developed and applied. The results led to the conclusion that the use of hierarchical data structures and nested data structures, for data concerning accident in urban areas of Europe is necessary for the correct estimation of the parameters impact. From the second level analysis a differentiation in the number of fatalities in the various European urban areas was found, depending on the specific characteristics of these areas. Moreover the application of these models led to the identification of the impact of various parameters such as weather conditions, vehicle type, fatality age. on the number of fatalities in the various urban areas of the European countries.