Στόχος της Διπλωματικής Εργασίας είναι η πολυεπίπεδη διερεύνηση των χαρακτηριστικών των οδικών ατυχημάτων στις ελληνικές πόλεις. Για την ανάλυση αναπτύχθηκε βάση δεδομένων με τα στοιχεία οδικών ατυχημάτων της ΕΛ.ΣΤΑΤ σε 30 ελληνικές πόλεις της περιόδου 2006-2010, η οποία συμπληρώθηκε με δημογραφικά στοιχεία για τις πόλεις, όπως ο πληθυσμός, ο στόλος οχημάτων και το κατά κεφαλήν εισόδημα. Αναπτύχθηκαν και εφαρμόστηκαν ειδικά στατιστικά πρότυπα απλής και πολυεπίπεδης ανάλυσης Poisson. Η επιλογή της πολυεπίπεδης μοντελοποίησης κρίθηκε απαραίτητη καθότι οδήγησε στην εξαγωγή περισσότερο ολοκληρωμένων συμπερασμάτων. Από τα αποτελέσματα συνάγονται χρήσιμα συμπεράσματα για την επιρροή των παραμέτρων που εξετάστηκαν στον αριθμό των νεκρών, των βαριά και ελαφρά τραυματιών στις ελληνικές πόλεις, όπως η ύπαρξη διαχωριστικής νησίδας, η λειτουργία τεχνητού νυχτερινού φωτισμού, ο τύπος ατυχήματος, ο τύπος οχήματος, η ηλικία των παθόντων και ο στόλος των οχημάτων. Από το δεύτερο επίπεδο ανάλυσης βρέθηκε ότι υπάρχει σημαντική διακύμανση της επιρροής του στόλου των οχημάτων κάθε πόλης στον αριθμό των παθόντων στα οδικά ατυχήματα, η οποία και ποσοτικοποιήθηκε.
The aim of this Diploma Thesis is the multilevel investigation of road accidents characteristics in Greek cities. For this analysis, a database was developed with road accident data from the Hellenic Statistical Authority in 30 Greek cities for teh period 2006-2010, which has been complemented with cities demographic data: population, vehicle fleet, and per capita income. Simple and multilevel, statistical Poisson models were developed and applied. The choice of multilevel modeling was judged necessary, because it lead to the extraction of more complete conclusions. From the results, useful conclusions are deducted for the impact of some of the examined parameters in the number of fatalities, serious and slight injuries in Greek cities, such as existence of median, operation of technical night lighting, accident type, vehicle type, casualty age and vehicle fleet. From the second level analysis it was found that there is significant variation of the impact of the vehicle fleet of each city to the number of casualties in road accidents, which was quantified.