Στη σύγχρονη εποχή, μονοπώλια σπάνια εμφανίζονται καθώς πολλές εταιρείες ανταγωνίζονται για την κρίσιμη μάζα των περισσότερων πιθανών υπηρεσιών. Επίσης, ο ερχομός του Διαδικτύου και η ραγδαία ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων διευκολύνει την εξάπλωση πληροφοριών μεταξύ των πελατών. Επόμενως, όταν καθορίζουν τη στρατηγική πώλησης, οι εταιρείες οφείλουν να λάβουν υπόψιν τους αυτές τις αλληλεπιδράσεις προκειμένου να αποφύγουν να υπερκεραστούν από τους αντιπάλους τους.
Τέτοιες στρατηγικές μπορεί να περιλαμβάνουν το να προσφέρουν το προϊον σε κάποιους καταναλωτές δωρεάν, ώστε αυτοί να επηρεάσουν φίλους τους, ή ακόμα και να πληρώσουν για να προσελκύσουν το ενδιαφέρουν τους, είτε χρηματοδοτώντας τους είτε μέσω διαφήμισης. Μία άλλη πιθανή κατεύθυνση είναι να πωλούν το προϊόν σε μία χαμηλή τιμή αρχικά και έπειτα να ανεβάζουν την τιμή, ώστε οι καινούριοι καταναλωτές να είναι περισσότερο πρόθυμοι να την πληρώσουν.
Σε αυτή τη διπλωματική επισκοπούμε τις κύριες κατευθύνσεις στην περιοχή. Αρχικά αναλύουμε τη δια΄χυση ενός προϊόντος, όταν σημαδεύεται ένα αρχικό σύνολο επιρροής. Σε συνέχεια των υπαρχουσών προσεγγίσεων, η δουλειά μας πάνω σε υπολογισμό και χαρακτηρισμό ισορροπιών σε ένα τέτοιο σκηνικό παρουσιάζεται περιληπτικά. Έπειτα, μετακινούμαστε σε μοντέλα τιμολόγησης και στον ζωτικό ρόλο που παίζουν οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των παικτών στη μεγιστοποίηση του εισοδήματος των φιρμών. Ολοκληρώνουμε αυτή τη διπλωματική με μία σύντομη επισκόπηση της αλγοριθμικής δουλειάς πάνω στα πιο πρωταρχικά ανταγωνιστικά μοντέλα τιμολόγησης.
Nowadays, monopolies rarely show up as many companies compete for the crucial mass of most potential services. Moreover, the advent of the Internet and the rapid growth of social networking facilitates the spread of information among the customers. Hence, when determining their selling strategy, companies should take into account these interactions to evade getting overtaken by their competitors.
Such strategies might include offering the product to some customers for free so that they can influence their friends or even paying to attract their interest, either by bribing them or through advertisement. Another possible decision is selling the product at a low price at first and later increasing the price, as new customers are rather more eager to pay for it.
In this thesis we survey the main directions in this area. We first elaborate on the diffusion of a product, should an initial influence set be targeted. Subsequently, we extend our viewpoint to the framework where competing products spread their influence. In addition to the existing approaches, our work in computing and characterizing equilibria on such a setting is concisely described. Afterwards, we move to pricing models and the vital role that externalities among people play in the firms' revenue maximization. We conclude this document with a brief review of the algorithmic work in the most fundamental competition pricing models.