Κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της ακεραιότητας της ανθρώπινης υγείας, της περιουσίας και του περιβάλλοντος που εμπλέκονται σε μια διαδικασία παίζει η Διαχείριση Ρίσκου (Risk Management). Κάνοντας την αρχή με την πυρηνική και χημική βιομηχανία, η εν λόγω τεχνική έκανε την εμφάνιση της από τη δεκαετία του 1980 και στη ναυτιλία. Μετά την έγκριση από τον ΙΜΟ της Τυπικής Αποτίμησης Ασφαλείας (Formal Safety Assessment, FSA) το 1997, η εκτίμηση του Ρίσκου των διαφόρων δραστηριοτήτων στη θαλάσσια βιομηχανία έγινε υποχρεωτική.
Σκοπός της παρούσης διπλωματικής εργασίας είναι η δημιουργία ενός Εργαλείου Υπολογισμού Διακινδύνευσης (Risk Assessment Tool) για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται μια εισαγωγή στην ασφάλεια (ορισμός, βασικές έννοιες) και μια σύντομη ιστορική αναδρομή στην ασφάλεια στις θαλάσσιες μεταφορές.
Στο δεύτερο κεφάλαιο πραγματοποιείται εισαγωγή στην έννοια του Ρίσκου. Δίνεται ο ορισμός του, παρουσιάζονται οι κατηγορίες του, οι μέθοδοι ποσοτικοποίησης του και αναλύονται τα διάφορα στάδια ανεκτικότητας της διακινδύνευσης.
Στο τρίτο κεφάλαιο μελετώνται οι μέθοδοι διαχείρισης Ρίσκου στον τομέα της ναυτιλίας. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην Τυπική Αποτίμηση Ασφαλείας (FSA) και περιγράφονται τα πέντε βήματα της.
Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η φιλοσοφία του υπό κατασκευή Εργαλείου Υπολογισμού Διακινδύνευσης. Δίνονται επίσης πληροφορίες για τη Βάση Ατυχημάτων της SEAWEB και τον τρόπο εξαγωγής δεδομένων από αυτή.
Μετά τη συλλογή και κωδικοποίηση των δεδομένων από τη Βάση, στο πέμπτο κεφάλαιο γίνεται μια σύντομη στατιστική ανάλυση τους.
Στο έκτο κεφάλαιο αναλύονται οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του Εργαλείου. Παρατίθενται η μεθοδολογία και οι εγγενείς συναρτήσεις του MS Excel. Παρουσιάζεται η μορφή του Εργαλείου καθώς και παραδείγματα χρήσης του.
Στο έβδομο και τελευταίο κεφάλαιο ασκείται κριτική στις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν. Παρουσιάζονται τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τους, καθώς και εναλλακτικές μέθοδοι. Επίσης γίνονται προτάσεις για τη βελτιστοποίηση του Εργαλείου.
Η διπλωματική εργασία κλείνει με την καταγραφή της βιβλιογραφίας.
Over the past three decades, Risk Management plays a key role in the safety assurance of human health, property and environment involved into a process. Starting from the fields of nuclear and chemical industry, this particular technique also appeared in shipping industry, in the decade of 1980. In 1997, after the approval of Formal Safety Assessment (FSA) by IMO, Risk Assessment of various activities became mandatory.
The main goal of this Diploma Thesis is the development of a Risk Assessment Tool for marine transportation.
The first chapter consists of an introduction to safety (definition, main terms) as well as a short historical retrospect into the safety of maritime transportation.
Moving on to the next chapter, the reader is introduced to the term “Risk”. After defining its meaning and also presenting its categories and methods of quantification, the various stages of risk tolerance are displayed.
The third part of the thesis is mostly a research on the methods of Risk Management in the shipping department. The focus is concentrated on Formal Safety Assessment (FSA) and the description of its five steps.
In the fourth chapter, there is a presentation of the under construction Risk Assessment Tool. Moreover, essential information about the Incident Database of SEAWEB is provided and a description of the way data is extracted from it.
After the collection and codification of the Incident Database’s data, the next chapter is dedicated to its’ statistical analysis.
In chapter number six, the techniques being used for the construction of the Tool are analyzed as well as the methodology and intrinsic functions of MS Excel. The Tool’s interface is presented, as well as some examples of its use.
In the seventh and last part of the thesis there is an attempt to review the methods. The advantages and disadvantages are presented as well as any alternative ways. Some suggestions about the Tool’s optimization are also made.
The thesis concludes with the bibliography records.