Η Ναυτιλία, αν και σε σύγκριση με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς συνεισφέρει λιγότερο στις εκπομπές αερίων ρύπων, παρόλα αυτά λόγω του συνεχώς αυξανόμενου μεγέθους της, κρίθηκε απαραίτητη η εφαρμογή περιοριστικών μέτρων των εκπομπών αυτών με έναρξη ισχύος από 1/1/2013.
Στην εργασία αυτή γίνεται καταρχήν μία εισαγωγή (Κεφάλαιο 1) σχετικά με την κλιματική αλλαγή στον πλανήτη μας. Ακολουθεί στο Κεφάλαιο 2 μία καταγραφή των περιοριστικών μέτρων που επιβάλλονται στη Ναυτιλία, με έμφαση στο Σχεδιαστικό Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας (EEDI) νέων πλοίων. Στο Κεφάλαιο 3 περιγράφονται οι κατευθυντήριες οδηγίες του ΙΜΟ για τον υπολογισμό του Σχεδιαστικού Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας Energy Efficiency Design Index (EEDI ) στα νέα πλοία, ενώ το επόμενο Κεφάλαιο 4 επικεντρώνεται στη μεθοδολογία για τα Οχηματαγωγά Ο/Γ Πλοία (Ro-Ro Cargo Ships) & Επιβατηγά-Οχηματαγωγά Ε/Γ-Ο/Γ Πλοία (Ro-Ro/Passenger Ships).
Ακολουθεί στο Κεφάλαιο 5 αναλυτική περιγραφή του υπό μελέτη δείγματος των Οχηματαγωγών Ο/Γ πλοίων (Ro-Ro Ships) και Επιβατηγών-Οχηματαγωγών Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων (Ro-Ro/Passenger Ships) με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία στη βάση δεδομένων IHS-Fairplay World Shipping Encyclopaedia ver.12.01 .
Εν συνεχεία, στο Κεφάλαιο 6 περιγράφεται αναλυτικά η μεθοδολογία, με την οποία γίνεται διερεύνηση του Σχεδιαστικού Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας EEDI για αυτά τα αντιπροσωπευτικά δείγματα πλοίων Οχηματαγωγών Ο/Γ (Ro-Ro Ships) & Επιβατηγών-Οχηματαγωγών Ε/Γ-Ο/Γ (Ro-Ro/Passenger Ships). Η πρόβλεψη της αντίστασης στην παρούσα μελέτη επιτυγχάνεται με βάση τη μέθοδο του Holtrop (1984) και η μεταβολή της σε σχέση με πλάτος / βύθισμα συγκρίνεται με τους αντίστοιχους δείκτες Mumford (Παπανικολάου, 2009), καθώς και τις αντίστοιχες τιμές που υπολογίζονται με βάση τη μέθοδο των Guldhammer & Harvald (1974), όπως επικαιροποιήθηκε από τον Harvald (1984) και δημοσιεύτηκαν από τον Kristensen (2012). Βάσει της μεθοδολογίας της παρούσας μελέτης, προτείνονται εναλλακτικές τιμές για τους ήδη προταθέντες εκθέτες των αδιάστατων μεταβλητών της Ship Design Variable (SDV) των προτάσεων ΙΜΟ MEPC 65/4/4 (2013) & IMO MEPC 64/4/14 (2012). Οι υπολογισμοί Σχεδιαστικού Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας EEDI για τα πλοία των υπό εξέταση δειγμάτων συγκρίνονται με τις αντίστοιχες τιμές, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί σύμφωνα με τις τελευταίες προτάσεις στην 64η και 65η Σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του IMO MEPC 64 (2012) και IMO MEPC 65 (2013). Τα συμπεράσματα που εξάγονται, μελετώντας και συγκρίνοντας τα αντίστοιχα διαγράμματα, καταγράφονται στο Κεφάλαιο 7.
Η εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση της βιβλιογραφίας και τα έντεκα -11- Παραρτήματα.
Shipping, although compared with other means of transport contributes less to the Greenhouse Gas Emissions, however due to its constantly increasing size, it was judged necessary to implement restrictive emissions measures with effect from 1/1/2013.
After an introduction on climate change on Chapter 1, the restrictive measures imposed on Shipping, focusing on Energy Efficiency Design Index (EEDI) for new ships follow in Chapter 2. Chapter 3 describes the IMO guidelines for calculating the Energy Efficiency Design Index (EEDI) for new ships, while the next Chapter 4 focuses on the methodology for Ro-Ro Cargo Ships & Ro-Ro/Passenger Ships.
Chapter 5 provides a detailed description of the sample of the vessels under study, namely Ro-Ro Cargo Ships and Ro-Ro/Passenger Ships, based on the IHS-Fairplay World Shipping Encyclopaedia ver.12.01 database.
Subsequently, in Chapter 6 the used methodology on the development of the Energy Efficiency Design Index EEDI for these representative samples of vessels is presented in detail. The prediction of resistance in this study is achieved by the Holtrop method (1984) and relative exponents by small variations of breadth and draught are compared with corresponding Mumford indices (Papanikolaou, 2009), as well as with the corresponding data according to Guldhammer & Harvald method (1974), as updated by Harvald (1984) and published by Kristensen (2012). Then, based on the proposed methodology, alternative values for previously submitted exponents for the ratios of the Ship Design Variable (SDV) are proposed and compared with the corresponding values, such as those being developed in accordance with the latest recommendations in the 64th and 65th Sessions of the Marine Environment Protection Committee of IMO MEPC 64 (2012) and IMO MEPC 65 (2013), namely IMO MEPC 65/4/4 (2013) & IMO MEPC 64/4/14 (2012). The conclusions reached by comparing the diagrams are listed in Chapter 7. The study concludes with the references, as well as the eleven -11- Appendices.