ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΜΙΤΕΛΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ
ΓΙΑΤI
Η ανεξάντλητη πολιτιστική παράδοση της χώρας μας, όπως είναι φυσικό, έστρεψε στην ενασχόληση των σύγχρονων Ελλήνων σ’ αυτήν. Όπως είναι φυσικό η κύρια ενασχόληση έχει να κάνει με τα ολοκληρωμένα έργα, τα μνημεία, τις δημιουργίες αυτης της σπουδαίας κληρονομιάς.
Από μικρό παιδί στην πρώτη μου επίσκεψη στο αρχαίο λατομείο της σπηλιάς παρατηρησα αρκετούς μισολαξευμένους όγκους μαρμάρου αφημένους στην άκρη. Με γοήτευε η πρακτική πλευρά του εγχειρήματος. Πως βρέθηκαν εκεί τα μάρμαρα ; Πως ανακάλυψαν το κοίτασμα στην πλαγιά του βουνού; Με τι τρόπο τα εξόρηξαν; Τι εργαλεία χρησιμοποιούσαν ; Πως ήταν ντυμένοι ; Τι έτρωγαν ; Ακόμη περισσότερο όταν παρατηρούσα έναν μισοτελειωμένο όγκο μαρμάρου αναρωτιόμουν. Τι να συνέβη άραγε ; Γιατί ο δημιουργός άφησε το έργο του στη μέση ; Πότε συνέβη αυτό ; Σε ποια φάση της δημιουργίας του έργου ; Σκεφτόμουν διάφορες εκδοχές. Μήπως κάποια φωτιά ανάγκασε τον δημιουργό να διακόψει ; Ίσως έγινε πόλεμος ή κάτι πιο ανθρώπινο, μπορεί να αρρώστησε ο λαξευστής ή ακόμη, αλλίμονο, να ανακάλυψε ξαφνικά, ενώ βρισκόταν στην μέση της εξελιξης του έργου του, κάποιο ελάττωμα στο μάρμαρο. Έτσι το άφηνε στην άκρη. Να μένει παρατημένο μέχρι σήμερα αλλά εχοντας πάνω του τα σημάδια που δείχνουν τη μεγαλοφυία του δημιουργού.
Αυτές οι σκέψεις πάντα με συγκλόνιζαν. Σιγά σιγά οδηγήθηκα στη σκέψη πως θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας χώρος που θα φιλοξενήσει αυτά τα ημιτελή δημιουργήματα, τα ημίεργα, που δεν αποτελούν παρά ένα μεγάλο μέρος της προσπάθειας των προγόνων μας να δημιουργήσουν και να μας παραδώσουν αυτο το λαμπρό κομμάτι της ανθρώπινης εξέλιξης που μας φωτιζει και μας καθοδηγεί μέχρι σήμερα.
Museum of unfinished marble works and art of antiquity
The inexhaustible cultural tradition of our country has prompted modern Greeks to study it intensively. It came natural that they devoted much of their effort to studying predominantly finished works of art, monuments and other creations of this extraordinary inheritance of antiquity.
Ever since I was a child and visited the ancient marble quarry of the Penteli cave my attention was drawn to the half-worked marble blocks that had been left unfinished. It fascinated me to think of what was involved in marble quarrying: how were the marble deposits created in the first place? How did people discover them? How did they go about extracting them? What instruments did they use? How were they dressed and what were their food habits?
I was very intrigued when observing the unfinished blocks. Why had they been left unfinished and put aside? At what stage of the work had the persons working on them decided to abandon them unfinished? Was it because of some natural disaster like fire occurred? Or perhaps war had broken out? Or maybe the chiseler or sculptor had fallen ill? Or, alas, some fault had been discovered in the structure of the block half-way in the operation. For some reason they had been left unfinished and abandoned for us to observe today, but still bearing the signs of the genius of its creator.
These were the thoughts that seized my imagination. It matured in my mind gradually the idea that a place should be created to host all these half-finished works. We should consider them to be a significant part of the inheritance left to us by our ancestors, a further proof of their contribution to the cultural evolution of humankind.