Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η εκτίμηση του ανθρακικού αποτυπώματος από τις ενδεχόμενες μετακινήσεις τουριστών που διαμένουν σε ξενοδοχειακές μονάδες της Αττικής και μετακινούνται εντός του Νομού. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε τρία στάδια. Στο πρώτο στάδιο συμπληρώθηκαν ερωτηματολόγια για τα 21 Ξενοδοχεία του Νομού Αττικής, που αποτέλεσαν το δείγμα της έρευνας. Ακολούθησε η δημιουργία ενός γενικού μαθηματικού τύπου που υπολογίζει το ανθρακικό αποτύπωμα από τις μετακινήσεις των τουριστών της κάθε μονάδας προς δεδομένα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, ώστε με τη χρήση του παραπάνω τύπου και εύλογες παραδοχές, που σχετίστηκαν με χαρακτηριστικά των ξενοδοχείων και των πελατών τους, να ολοκληρωθεί στο τελευταίο στάδιο η επεξεργασία των πληροφοριών.
Συγκεκριμένα, η εργασία αυτή διαρθρώνεται ως εξής: Καταρχήν, εισάγει τον αναγνώστη στην αναγκαιότητα του περιβαλλοντικού σχεδιασμού των κτιρίων τη σημερινή εποχή, έπειτα, αποτυπώνεται η υφιστάμενη κατάσταση που επικρατεί στον κτιριακό τομέα παγκόσμια. Στη συνέχεια εστιάζει στη συμμετοχή των ξενοδοχείων και του τομέα των μεταφορών στις συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα. Ακολουθεί, η επεξήγηση της δημιουργίας του μαθηματικού τύπου, καθώς και των μεταβλητών και σταθερών παραγόντων από τους οποίους εξαρτάται. Μετά από επεξεργασία όλων των στοιχείων και πληροφοριών που συλλέχτηκαν για κάθε ξενοδοχειακή μονάδα, προέκυψε μία χαρακτηριστική τιμή για κάθε ένα από τα ξενοδοχεία του δείγματος η οποία αντιπροσωπεύει τις ατομικές ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται από τις τουριστικές μετακινήσεις των πελατών του. Από τη σύγκριση των αποτελεσμάτων εξήχθησαν συμπεράσματα τα οποία καθιστούν σαφή την επίδραση της επιλογής του μέσου μετακίνησης και της απόσταση της ξενοδοχειακής μονάδας από το κέντρο της πόλης στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος. Τέλος, προτείνονται μέτρα μείωσης των εκπομπών CO2 μέσα από την εφαρμογή πολιτικών, φιλικών στο περιβάλλον, που στόχο έχουν να διευκολύνουν τις τουριστικές μετακινήσεις και να προωθήσουν τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Έτσι, γίνεται σαφής η πολυπλοκότητα του ζητήματος καθώς και η αξία της προσπάθειας προσέγγισης του.
The subject of this diploma thesis is to estimate the carbon footprint, of the transports, of tourists staying in hotels in Attica and moved within this prefecture. The survey was conducted in three stages. In the first stage, there were completed questionnaires for 21 Hotels in the prefecture of Attica, which formed the research sample. Subsequently, there was created a general formula that calculates the carbon footprint of the tourist trips, of each hotel unit, to points of tourist interest. Thus, using the above formula and reasonable assumptions, that were associated with features of the hotels and their customers, the last stage, that of information processing, was completed.
Specifically, this paper is structured as follows: Firstly, it introduces the reader to the necessity of environmental design of buildings today's era, then, it reflects the current situation in the building sector worldwide. Afterwards, it focuses on the participation of hotels and transport sector in total greenhouse gas emissions in the atmosphere. Then, follows the explanation of the creation of the mathematical formula, as well as the variable and constant factors which it depends of. After processing all the data and information collected for each hotel unit, came off as a result, a characteristic value, for each hotel of the sample, which represents the individual, annual carbon emissions that derive from the touristic transports of their customers. By comparing the results, there were drawn conclusions which make clear the impact that has on the final result, the choice of the mean of transport and the distance of the hotel unit from the city center. Finally, there are proposed measures, in order to reduce CO2 emissions, through the implementation of policies that are environmentally friendly and are aiming to facilitate the transports of the tourists and to promote the use of public transport. Therefore, the conclusions show clearly the complexity and the value of approaching the subject.