Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση των δημιουργικών κλάδων και η εκτίμηση της συμβολής τους στην ελληνική οικονομία, το έτος 2010. Οι δημιουργικοί κλάδοι είναι μία σειρά από οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες ασχολούνται με την παραγωγή ή την αξιοποίηση της γνώσης ή της πληροφορίας. Ανήκουν στο πεδίο της δημιουργικής οικονομίας, και για τον προσδιορισμό τους έχουν αναπτυχθεί διάφορα μοντέλα ταξινόμησης. Στο πλαίσιο της ανάλυσης εισροών-εκροών, εκτιμάται η συμβολή των δημιουργικών κλάδων στην παραγωγή, την απασχόληση και τους μισθούς, της ελληνικής οικονομίας. Ειδικότερα, με την χρήση των συντελεστών και πολλαπλασιαστών του υποδείγματος υπολογίζεται η συμβολή των δημιουργικών κλάδων στα εξεταζόμενα μεγέθη. Για την κατασκευή του πίνακα εισροών εκροών των δημιουργικών κλάδων (ΠΕΕ_ΔΚ) της ελληνικής οικονομίας χρησιμοποιήθηκε το “UK DCMS model” το οποίο προσαρμόστηκε στο διαθέσιμο ΠΕΕ_D της ελληνικής οικονομίας (Eurostat, 2010). Οι ΠΕΕ_ΔΚ που κατασκευάστηκαν είναι διαστάσεων: 1) 79x79 και περιέχει όλους τους κλάδους της οικονομίας συμπεριλαμβανομένων και των δημιουργικών, 2) 4x4 περιέχει το δημιουργικό τομέα και τους τρεις κλασικούς τομείς, και 3) 2x2 περιέχει τον δημιουργικό και μη δημιουργικό τομέα. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προκύπτει ότι σε όλες τις περιπτώσεις των ΠΕΕ_ΔΚ οι δημιουργικοί κλάδοι είναι σημαντικοί στη δημιουργία των μισθών στην ελληνική οικονομία. Σε επίπεδο κλαδικής ανάλυσης ο κλάδος της διαφήμισης εμφανίζει τις σημαντικότερες οριζόντιες και κάθετες, άμεσες και έμμεσες πολλαπλασιαστικές επιδράσεις, για όλα τα εξεταζόμενα μεγέθη.
The current study analyses the creative industries and their contribution to the Greek economy, for the year 2010. The creative industries constitute a series of economic activities that include both the production and exploitation of knowledge or information. Input-Output Analysis framework is applied in order to estimate the contribution of creative industries in production, employment and wages in Greek economy. Specifically, using the multipliers of the Input-Output Model, we calculate the contribution of the creative industries in the above variables. For the classification of the creative industries, different models have developed. In our case, the Creative Industries (IO_CI) input-output tables (IOT) were constructed with the “UK DCMS model” and the available IO table for the Greek economy (Eurostat). The dimensions of the IO_CI tables are: 1) 79x79, including all industries of economy and the creative industries 2) 4x4, including the creative sector and the three classical sectors, and 3) 2x2, including the creative and non-creative sector. The results show that in all cases the creative industries contribute significantly to the income generation of the Greek economy. On sectoral level, advertising is the industry with the more important forward and backward, direct and indirect multiplier effects.