Ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν διεθνώς οι σιδηρόδρομοι είναι η καταγραφή της γεωμετρίας όλων των κατασκευών και των εμποδίων που υπάρχουν κατά μήκος μιας σιδηροδρομικής διαδρομής και τοποθετούνται πλησίον των σιδηροτροχιών. Πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα ανάγεται στην καταγραφή των περιτυπωμάτων των αντικειμένων αυτών και την επεξεργασία και διαχείριση τους σε σχέση με τα περιτυπώματα των σιδηροδρομικών οχημάτων. Κύριος στόχος της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση του παραπάνω προβλήματος με εφαρμογή της επίγειας τρισδιάστατης σάρωσης σε δύο σιδηροδρομικές (κάτω) διαβάσεις της γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και η ανάπτυξη ενός λογισμικού που να επεξεργάζεται και να ελέγχει τα περιτυπώματα των σιδηροδρομικών οχημάτων με αυτά των σταθερών εμποδίων. Αρχικά παρουσιάζονται οι διάφορες τεχνικές και μέθοδοι μέτρησης περιτυπωμάτων σε σιδηροδρομικές διαδρομές, αυτοματοποιημένες και μη, που αναφέρονται στην διεθνή βιβλιογραφία. Από την εφαρμογή της επίγειας τρισδιάστατης σάρωσης στις κάτω διαβάσεις της Δεκέλειας και της Βαρυμπόμπης και την επεξεργασία των δεδομένων σάρωσης προκύπτουν οι οριζόντιες και οι κατακόρυφες τομές για τις δύο γέφυρες. Στη συνέχεια περιγράφεται το "clearances check program’’ το οποίο είναι ένα λογισμικό που αναπτύχθηκε στο περιβάλλον της AutoLISP και το οποίο επεξεργάζεται διατομές τρένων, συγκρίνει και ελέγχει τα περιτυπώματα των οχημάτων με τα περιτυπώματα των κατασκευών και των εμποδίων που απεικονίζονται στις κατακόρυφες τομές. Το πρόγραμμα αφού ολοκληρώσει τον έλεγχο ενημερώνει τον μηχανικό εάν μια συγκεκριμένη διατομή ενός τρένου δύναται να διέλθει ή όχι από μια συγκεκριμένη κάτω διάβαση χωρίς να προσκρούσει σε κάποιο αντικείμενο.
A big problem that the railways face internationally is to record the geometry of all structures and obstacles that exist along a railway and are placed near the rails. Specifically the problem refers to recording the clearances of these objects, to process and manage their clearances toward the train clearances. The main purpose of this study is, the investigation of the above problem by applying terrestrial 3D laser scanning on two railway (under) passages on the Athens-Thessaloniki route, of the Railway Organization of Greece and the creation of a software that will be able to process and check the train clearances with those of stationary obstacles. Initially the various techniques and methods of measurement clearances in railways are presented, automated and non automated , that are reported in the international bibliography. By applying terrestrial 3D laser scanning on the under passages of Dekeleia and Varympompi and processing the scanned data, the results are the horizontal and vertical cuts of the two bridges. Finally the “clearances check program'' is described which is a software that was developed in the environment of AutoLISP and processes cross-sections of trains, compares and checks the clearances of rail vehicles with the clearances of structures and obstacles that are represented in the vertical cuts. After the program has completed its inspection it informs the engineer if a specific cross-section of a train is able to pass through or not from a specific under passage without crashing onto some object.