Περίληψη:
Αυτή η διπλωματική εργασία έγινε με στόχο να αναλύσουμε το φαινόμενο της παραμονής των πλοίων έξω από τα λιμάνια, αλλά και την επίδρασή του στην ναυλαγορά. Βέβαια μια τέτοια διπλωματική εργασία έχει ως εγγύτερο στόχο την εύρεση μιας μεθόδου πρόβλεψης του φαινομένου που εξετάζεται ή της ναυλαγοράς, εφόσον φυσικά αυτό είναι εφικτό. Στην εργασία αυτή εξηγούμε το φαινόμενο της συμφόρησης των πλοίων, που είναι η πολυήμερη παραμονή των πλοίων έξω από τα λιμάνια, μέχρι να μπορέσουν να ξεφορτώσουν (ή να φορτώσουν), βρίσκουμε τους λόγους που αυτό υπάρχει, όπως για παράδειγμα είναι η έλλειψη χωρητικότητας των λιμένων, παρατηρούμε την αλληλεπίδραση του με την ναυλαγορά και κάνουμε μια ιστορική αναδρομή. Καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στο επίπεδο των ναύλων, αφού όσο πιο έντονο είναι το φαινόμενο, τόσο αυξάνονται οι τιμές των ναύλων, αλλά και στη ρύπανση του περιβάλλοντος, αφού η παραμονή ενός μεγάλου αριθμού πλοίων σε μια τοποθεσία, μολύνει την θαλάσσια περιοχή, όχι μόνο με τα απόβλητα του προσωπικού, αλλά και με τα λειτουργικά απόβλητα και όχι μόνο (το θερμό νερό που εκλύεται στη θάλασσα διαταράσσει το οικοσύστημα της περιοχής και αυξάνεται το φυτοπλακτόν, ενώ παράλληλα η γάστρα του ακίνητου πλοίου μολύνεται ταχύτερα). Αξίζει να σημειώσουμε ακόμα, ότι εάν ο καπετάνιος ήξερε πότε θα εξυπηρετηθεί το πλοίο του, τότε θα μπορούσε να καθορίσει την ταχύτητα του πλοίου του έτσι ώστε να φτάσει στο λιμάνι λίγο πριν εξυπηρετηθεί. Με αυτό τον τρόπο η κατανάλωση καυσίμου και κατ’ επέκταση και η ρύπανση της ατμόσφαιρας θα περιορίζονταν, αφού το πλοίο θα κινιόταν με μικρότερη ταχύτητα, λιγότερες στροφές στη μηχανή, αλλά και μικρότερη αντίσταση! Σε έναν τέτοιο περιβαλλοντολογικού σχεδιασμού πλάνο βέβαια θα ήταν χρήσιμο να λάβουμε υπόψην μας ότι τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία καταναλώνουν, ως προς το μεταφερόμενο φορτίο και τα μίλια, λιγότερη ενέργεια από ότι τα μικρότερα πλοία. Στη συνέχεια κάνουμε την στατιστική ανάλυση του φαινομένου για να δούμε αν μπορούμε να φτιάξουμε κάποιο μοντέλο που να προσομοιάζει και να προβλέπει το φαινόμενο. Η στατιστική ανάλυση ξεκινάει με τον έλεγχο της στασιμότητας και ακολουθούν οι πολύ σημαντικοί έλεγχοι της κανονικότητας και της ανεξαρτησίας. Κατά τον έλεγχο της στασιμότητας παρατηρήσαμε ότι πρέπει να κάνουμε έναν μετασχηματισμό των δεδομένων μας και να χρησιμοποιήσουμε την χρονοσειρά των αποδόσεων ώστε να προχωρήσουμε σε περαιτέρω έρευνα του φαινομένου. Με τους επόμενους ελέγχους βρίσκουμε ότι η χρονοσειρά των αποδόσεων είναι τελικά στάσιμη, μη κανονική και ανεξάρτητη, τα οποία και δίνουμε συγκεντρωτικά μετά τους ελέγχους. Στο παράρτημα δίνουμε όλους τους πίνακες και τις πράξεις που έγιναν για να καταλήξουμε σε αυτά τα αποτελέσματα. Τέλος συμπεραίνουμε ότι αυτή την χρονοσειρά δεν μπορούμε να την προβλέψουμε με κάποιο μοντέλο, αλλά μπορούμε να βρούμε λύσεις για την μείωση του φαινομένου όταν αυτό παρουσιάζει έξαρση όπως για παράδειγμα την δημιουργία ενδιάμεσων σταθμών φόρτο-εκφόρτωσης. Και αν λάβουμε υπόψην μας και τις πρόσφατες εξελίξεις ( κατάρρευση της παγκόσμιας οικονομίας ), καταλαβαίνουμε ότι μακροχρόνια πρόβλεψη για το φαινόμενο δεν μπορούμε να κάνουμε, αφού επηρεάζεται από πολλούς παράγοντεςΑυτή η διπλωματική εργασία έγινε με στόχο να αναλύσουμε το φαινόμενο της παραμονής των πλοίων έξω από τα λιμάνια, αλλά και την επίδρασή του στην ναυλαγορά. Βέβαια μια τέτοια διπλωματική εργασία έχει ως εγγύτερο στόχο την εύρεση μιας μεθόδου πρόβλεψης του φαινομένου που εξετάζεται ή της ναυλαγοράς, εφόσον φυσικά αυτό είναι εφικτό. Στην εργασία αυτή εξηγούμε το φαινόμενο της συμφόρησης των πλοίων, που είναι η πολυήμερη παραμονή των πλοίων έξω από τα λιμάνια, μέχρι να μπορέσουν να ξεφορτώσουν (ή να φορτώσουν), βρίσκουμε τους λόγους που αυτό υπάρχει, όπως για παράδειγμα είναι η έλλειψη χωρητικότητας των λιμένων, παρατηρούμε την αλληλεπίδραση του με την ναυλαγορά και κάνουμε μια ιστορική αναδρομή. Καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στο επίπεδο των ναύλων, αφού όσο πιο έντονο είναι το φαινόμενο, τόσο αυξάνονται οι τιμές των ναύλων, αλλά και στη ρύπανση του περιβάλλοντος, αφού η παραμονή ενός μεγάλου αριθμού πλοίων σε μια τοποθεσία, μολύνει την θαλάσσια περιοχή, όχι μόνο με τα απόβλητα του προσωπικού, αλλά και με τα λειτουργικά απόβλητα και όχι μόνο (το θερμό νερό που εκλύεται στη θάλασσα διαταράσσει το οικοσύστημα της περιοχής και αυξάνεται το φυτοπλακτόν, ενώ παράλληλα η γάστρα του ακίνητου πλοίου μολύνεται ταχύτερα). Αξίζει να σημειώσουμε ακόμα, ότι εάν ο καπετάνιος ήξερε πότε θα εξυπηρετηθεί το πλοίο του, τότε θα μπορούσε να καθορίσει την ταχύτητα του πλοίου του έτσι ώστε να φτάσει στο λιμάνι λίγο πριν εξυπηρετηθεί. Με αυτό τον τρόπο η κατανάλωση καυσίμου και κατ’ επέκταση και η ρύπανση της ατμόσφαιρας θα περιορίζονταν, αφού το πλοίο θα κινιόταν με μικρότερη ταχύτητα, λιγότερες στροφές στη μηχανή, αλλά και μικρότερη αντίσταση! Σε έναν τέτοιο περιβαλλοντολογικού σχεδιασμού πλάνο βέβαια θα ήταν χρήσιμο να λάβουμε υπόψην μας ότι τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία καταναλώνουν, ως προς το μεταφερόμενο φορτίο και τα μίλια, λιγότερη ενέργεια από ότι τα μικρότερα πλοία. Στη συνέχεια κάνουμε την στατιστική ανάλυση του φαινομένου για να δούμε αν μπορούμε να φτιάξουμε κάποιο μοντέλο που να προσομοιάζει και να προβλέπει το φαινόμενο. Η στατιστική ανάλυση ξεκινάει με τον έλεγχο της στασιμότητας και ακολουθούν οι πολύ σημαντικοί έλεγχοι της κανονικότητας και της ανεξαρτησίας. Κατά τον έλεγχο της στασιμότητας παρατηρήσαμε ότι πρέπει να κάνουμε έναν μετασχηματισμό των δεδομένων μας και να χρησιμοποιήσουμε την χρονοσειρά των αποδόσεων ώστε να προχωρήσουμε σε περαιτέρω έρευνα του φαινομένου. Με τους επόμενους ελέγχους βρίσκουμε ότι η χρονοσειρά των αποδόσεων είναι τελικά στάσιμη, μη κανονική και ανεξάρτητη, τα οποία και δίνουμε συγκεντρωτικά μετά τους ελέγχους. Στο παράρτημα δίνουμε όλους τους πίνακες και τις πράξεις που έγιναν για να καταλήξουμε σε αυτά τα αποτελέσματα. Τέλος συμπεραίνουμε ότι αυτή την χρονοσειρά δεν μπορούμε να την προβλέψουμε με κάποιο μοντέλο, αλλά μπορούμε να βρούμε λύσεις για την μείωση του φαινομένου όταν αυτό παρουσιάζει έξαρση όπως για παράδειγμα την δημιουργία ενδιάμεσων σταθμών φόρτο-εκφόρτωσης. Και αν λάβουμε υπόψην μας και τις πρόσφατες εξελίξεις ( κατάρρευση της παγκόσμιας οικονομίας ), καταλαβαίνουμε ότι μακροχρόνια πρόβλεψη για το φαινόμενο δεν μπορούμε να κάνουμε, αφού επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες.