Τα πειράματα σε δεξαμενή αποτελούν την πιο αξιόπιστη μέθοδο για να περιγράψουμε ένα φυσικό φαινόμενο και να επιτύσουμε ναυπηγικά προβλήματα.Ο σκοπός της εργασίας αυτής είναι να δείξουμε πόσο αξιόπιστη είναι η μέθοδος αυτή και ποιά είναι η επαναληψιμότητα στα αποτελέσματα μας σε συγκεκριμένες συνθήκες θάλασσας.Επίσης θα προσπαθήσουμε να προσδιορίσουμε πειραματικά την συνάρτηση πυκνότητας πιθανότητας για την ανατροπή του πλοίου σε συγκεκριμένη κατάσταση θάλασσας καθώς και τον προσδιορισμό της επιβιωσιμότητας του πλοίου σε διάφορες καταστάσεις θάλασσας.
Tank experiments are the most accurate method to describe a physical phenomenon and a reliable way to solve many naval architecture problems. In this project we can notice the repeatability of the results is in specific wave conditions defined each time we do the experiments by a different realization of the waves as well as establishing uncertainty of predictions. By performing physical tests on survivability of a Ro-Pax ship the main aim of this project is to derive data for validation of the technique for prediction of survival time (time available for evacuation) after a collision damage. Such tests have never been performed to date on any ship, as there is no commercial interest for such tests on one hand and on the other, the knowledge of the approach to quantifying time to capsize has only been recently derived in SAFEDOR project with absolutely no prior attempts referenced to date.