Στην εργασία αυτή γίνεται μια κριτική περιβαλλοντική προσέγγιση των επιπτώσεων των μεγάλων οδικών αξόνων σε ευαίσθητες οικολογικά περιοχές. Η περίπτωση που επιλέχθηκε εδώ είναι αυτή της Ιόνιας οδού στην προστατευόμενη περιοχή του Αμβρακικού κόλπου για το τμήμα 2 Αμφιλοχίας- Ν. Κομποτίου (Χ.Θ. 101+200 έως 129+053). Αρχικά, γίνεται καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης της περιοχής μελέτης, η οποία περιλαμβάνει τους φυσικούς πόρους (έδαφος, ύδατα, οικολογικά δεδομένα-χλωρίδα, πανίδα, βιοποικιλότητα-στρατηγική Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ελλάδας, προστατευόμενες περιοχές, τοπίο), τις χρήσεις γης, τους παραγωγικούς τομείς και το ανθρωπογενές περιβάλλον. Δίνονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά της χάραξης του κλειστού αυτοκινητόδρομου και οι πιέσεις των φυσικών μεταβλητών στην περιοχής διέλευσης του έργου. Ακολούθως, αναλύεται το νομοθετικό πλαίσιο της προστατευόμενης περιοχής του Αμβρακικού κόλπου, συμπεριλαμβανομένου και της Συνθήκης Ramsar, καθώς και των όρων, περιορισμών και απαγορεύσεων που ισχύουν σε αυτή. Επιπρόσθετα, δίνεται το νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, το περιεχόμενο αυτών, το οποίο συγκρίνεται με το περιεχόμενο της παρούσας ΜΠΕ και αναφέρονται οι Περιβαλλοντικοί όροι, που προτείνονται για έγκριση. Για την εκτίμηση και αξιολόγηση των επιπτώσεων του μελετώμενου έργου στις φυσικές μεταβλητές, αναλύονται οι τεχνικές-εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το μηχανικό για αυτό το σκοπό. Αναλύοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα αυτών, επιλέχθηκε η τεχνική της μήτρας (στη γενικευμένη μορφή) σε μια προσπάθεια ποσοτικοποίησης και οργανωμένης παρουσίασης των επιπτώσεων των φάσεων του έργου στις φυσικές μεταβλητές, προκειμένου να δημιουργηθεί μια πρώτη «εικόνα» για τη σοβαρότητα των επιπτώσεων από την κατασκευή του έργου.
In this paper, a critical environmental approach of the potential negative effects caused by motorways, which are constructed close to sensitive ecologically areas, is presented and discussed extensively. The case study which is chosen for this purpose is the Ionian motorway (Amfilochia-South Kompoti) and the protected area of Amvrakikos gulf (kilometric position 101+200 to 129+053). Initially, a recording of the studying area’s present conditions, which are related to the natural resources (ground, water supplies, flora, fauna, biodiversity, protected areas), land uses, productive sections and human activity has been made. Furthermore, the technical characteristics of the road’s tracing and the pressures on natural resources from human activities are also presented. Not only are the legislative framework for the Amvrakikos gulf (Ramsar convention) and its restrictions exposed but the legislation for the Environmental Impact Assessments (EIAs) is analyzed as well. Moreover, techniques and tools, which can be used for the evaluation and estimation of the negative effects on natural resources caused by the road’s construction and operation, are analysed, focusing on their advantages and disadvantages. Based on these conclusions, the matrix method is chosen and used in order to quantify and organize the negative effects, so as to present the significance and importance of them.