Στην παρούσα διπλωματκή εργασία διερευνάται η αξία αποφυγής μίας απώλειας ζωής από τροχαίο ατύχημα. Πιο συγκεκριμένα επιχειρείται ο υπολογισμός της Πρόθεσης Πληρωμής των ατόμων για τα οφέλη που απορρέουν από την υιοθέτηση πολιτικών προς την κατεύθυνση μείωσης των θανατηφόρων οδικών ατυχημάτων, με την εφαρμογή της μεθόδου της Δεδηλωμένης Προτίμησης, καθώς και μία σύγκριση της Πρόθεσης Πληρωμής των ατόμων όταν αυτά καλούνται να αξιολογήσουν καταστάσεις διαφορετικού χαρακτήρα (αστικές-υπεραστικές μετακινήσεις). Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την ταυτόχρονη παράθεση δύο υποθετικών πλαισίων επιλογής, ενός που αφορά στις αστικές μετακινήσεις και ενός που αφορά στις υπεραστικές μετακινήσεις, σε καθένα από τα οποία περιγράφεται μία υποθετική κατάσταση την οποία οι ερωτώμενοι καλούνται να αξιολογήσουν και να δηλώσουν την προτίμησή τους, σταθμίζοντας κάθε φορά τα χαρακτηριστικά του κόστους διαδρομής, του χρόνου διαδρομής και τις απώλειες ζωής ετησίως.
Τα μοντέλα ανάλυσης που χρησιμοποιούνται είναι το Δυαδικό μοντέλο Logit, το Διατεταγμένο μοντέλο Logit και το μοντέλο Mixed Logit, μέσα από τα οποία επιχειρείται ο προσδιορισμός των χαρακτηριστικών εκείνων που ενδέχεται να μεταβάλουν τις προτιμήσεις των ατόμων του δείγματος στα υποθετικά σενάρια της έρευνας, και κατ’ επέκταση της Προθυμίας Πληρωμής τους για μία βελτίωση της υφιστάμενης οδικής πραγματικότητας.
Από την εκίμηση και των τριών μοντέλων ανάλυσης προέκυψε πως η αξία αποφυγής μιας απώλειας ζωής από τροχαίο ατύχημα είναι μεγαλύτερη για υπεραστικές διαδρομές σε σχέση με αστικές διαδρομές.
The aim of this thesis is to examine the value of avoiding the loss of life caused by car accidents. In more detail, the thesis examines the Willingness To Pay in order to benefit by the adaption of policies towards the reduction of fatal road accidents, through the application of the Stated Preference method. At the same time, this thesis compares the Willingness To Pay when people are called to evaluate different choice situation. This is achieved through the presentation of two hypothetical choice situations, one dealing with urban routes and the other with interurban routes. The interviewers are called to assess and choose an hypothetical situation presented to them, bearing in mind each time the cost and the time of the travel, as well as the loss of life on annual basis.
For determining the characteristics of those who are most likely to alter their preferences regarding their Willingness To Pay for an improvement of the given road reality, three statistical models are used: Binary Logit, Ordered Logit and Mixed Logit. According to the analysis of these statistical models the value of avoiding a loss of life caused by car accident, turns out to be higher for interurban routes compared to urban.