Η συγκεκριμένη μεταπτυχιακή εργασία έχει ως θέμα την μελέτη του φαινομένου της διάβρωσης υπό
μηχανική καταπόνηση. Το συγκεκριμένο φαινόμενο μελετήθηκε έχοντας ως άξονα μια χαλύβδινη
σωλήνωση που αποτελεί βασικό μέρος μιας σύγχρονης μονάδος αποθείωσης (Sulphur Recovery Unit) του
νέου διυλιστηρίου της Ελευσίνας. Το κύριο χαρακτηριστικό της σωλήνωσης που μελετήσαμε είναι πως
συνδέει ένα μεγάλο αναθερμαντήρα με έναν καταλυτικό αντιδραστήρα του διυλιστηρίου και ως εκ τούτου
η αστοχία από ένα τέτοιου είδους φαινόμενο θα είχε εκτός από μεγάλες κατασκευαστικές επιπτώσεις,
επιπτώσεις στην ασφάλεια των εργαζομένων και τεράστιο κόστος αποκατάστασης της ζημιάς.
The scope of that postgraduate thesis was the study of the Stress Corrosion Cracking phenomenon, combined
with Stress Fatigue Corrosion phenomenon, in pipeline systems. This is a complicated phenomenon which
occurs due to a combination of appropriate environment, alternating stresses and material’s properties. No
matter how well these pipelines are designed, constructed and protected, once in place they are subjected to
environmental abuse, external damage, coating disbandments, inherent mill defects, soil movements and third
party damage. The phenomenon studied in one 28 inch. Large Bore Pipeline of New Elefsis Refinery.
The postgraduate thesis is separated in 3 basic parts.
a. Theoretical Part, which is given all the necessary informations regarding the material’s properties (Steel
type, amount of inclusions, surface roughness), the welding types & methods, as well as the analysis of
corrosion’s types in different materials & weldings.
b. Designing Part, which is given all the necessary geometry of the studied pipeline (routing & welding parts)
and the pipeline’s weldings.
c. Calculation Part, which is given all the pipeline’s calculations of the static & thermal studies according the
computational packets, as well as the problem’s analysis at the thermoelastic fields.