Πρόθεση της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η παρουσίαση ενός μοντέλου παλινδρόμησης σε διαδικασίες αποτίμησης της ποιότητας διαφόρων παρεχόμενων υπηρεσιών, ούτως ώστε να δρομολογούνται ουσιαστικές αλλαγές με σκοπό την αναβάθμιση των υπηρεσιών ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες τους. Η χρήση του συγκεκριμένου μοντέλου κατά τη διαδικασία αξιολόγησης ωφελεί στο να αναδειχτούν τα χαρακτηριστικά εκείνα που συνθέτουν τη συνολική ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας και ενδιαφέρουν περισσότερο την κοινωνική ομάδα που αφορά η αξιολόγηση, δηλαδή τα χαρακτηριστικά εκείνα στα οποία δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα και άρα η εξυγίανση των οποίων θα συμβάλλει στην ουσιαστική βελτίωση των αδυναμιών της υπηρεσίας. Στο Κεφάλαιο 1 γίνεται η διατύπωση του κύριου προβλήματος που εμφανίζεται σε διαδικασίες αξιολόγησης και των αδυναμιών της υφιστάμενης μεθοδολογίας. Παρουσιάζονται οι κύριοι στόχοι της διπλωματικής εργασίας και δίνεται μια γενική περιγραφή της προτεινόμενης μεθοδολογίας με το εγχείρημα να επισημανθεί η σπουδαιότητά της. Στο Κεφάλαιο 2 παρουσιάζεται θεωρητικά με χρήση κλασικής στατιστικής το προτεινόμενο γραμμικό μοντέλο παλινδρόμησης με τις υποθέσεις και τις επιμέρους μεθοδολογίες που το χτίζουν καθώς και τα βήματα της εκτιμητικής που αφορούν τους συντελεστές του, οι οποίοι ορίζονται ως βάρη και θεωρούνται τυχαίες μεταβλητές προερχόμενες από την κατανομή Dirichlet. Επιπλέον δίνονται κάποια διαγνωστικά εργαλεία και τρόποι να γίνουν προβλέψεις για τα βάρη. Στο Κεφάλαιο 3 παρουσιάζεται η προτεινόμενη μεθοδολογία μέσω εφαρμογής της σε δεδομένα για την αξιολόγηση της διδασκαλίας στο τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου, προσδιορίζοντας την κατανομή των συντελεστών βαρύτητας, δηλαδή εκτιμώντας τις παραμέτρους της Dirichlet κατανομής.
Στο Κεφάλαιο 4 παρουσιάζεται συνοπτικά ένας εναλλακτικός τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος, με χρήση Μπεϋζιανής προσέγγισης.
Φωτίου Διαμάντω, Αθήνα, Απρίλιος 2014
Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών & Φυσικών Επιστημών, ΕΜΠ.
A Random Coefficient Regression model for Teaching Evaluation.