Στόχος της εργασίας αυτής είναι η συσχέτιση του αριθμού των οδικών
ατυχημάτων και των βασικών μετεωρολογικών συνθηκών όπως το ύψος
βροχόπτωσης και η θερμοκρασία. Για τον λόγο αυτό, χρησιμοποιήθηκαν
αναλυτικά ημερήσια στοιχεία για τον αριθμό των ατυχημάτων και των νεκρών
και τραυματιών από τη βάση δεδομένων της Εθνικής Στατιστικής Αρχής
(ΕΛ.ΣΤΑΤ.) για το Λεκανοπέδιο της Πρωτεύουσας, καθώς και τα αντίστοιχα
αναλυτικά ημερήσια στοιχεία για το ύψος βροχόπτωσης και τη μέση ημερήσια
θερμοκρασία από τη βάση δεδομένων της Εθνικής Μετεωρολογικής
Υπηρεσίας (E.M.Y.). Για την ανάλυση των χρονοσειρών αναπτύχθηκε
σύστημα μοντέλων τύπου SURE (Seemingly Unrelated Regression
Equations) με ταυτόχρονη διόρθωση του σφάλματος για σειριακή
αυτοσυσχέτιση πρώτου βαθμού. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι η
αύξηση της θερμοκρασίας προκαλεί αύξηση του πλήθους των ατυχημάτων,
ενώ αύξηση της βροχόπτωσης προκαλεί μείωση του αριθμού των
ατυχημάτων αλλά και των νεκρών σε αυτά. Επίσης, από τα αποτελέσματα
προκύπτει ότι σημαντική επιρροή στον αριθμό των ατυχημάτων έχουν η
θερμοκρασία και η μέση βροχόπτωση της προηγούμενης ημέρας (μεταβλητές
με χρονική υστέρηση), ενώ το φαινόμενο της επιρροής των καιρικών
συνθηκών στα οδικά ατυχήματα παρουσιάζει και έντονα στοιχεία μη-
γραμμικότητας. Τέλος, οι μεταβολές της θερμοκρασίας και του ύψους
βροχόπτωσης μπορεί να έχουν διαφορετικό αντίκτυπο στους αριθμούς των
ατυχημάτων ανάλογα με το μήνα κατά τον οποίο συμβαίνουν.
The purpose of this diploma thesis is to investigate the correlation between
accident counts and basic meteorological conditions, such as rainfall and
temperature. For this reason, analytical daily data for the number of accidents,
fatalities and injuries were used. These data were obtained from the database
of the Hellenic Statistical Authority (EL.STAT.) for the basin of Athens, the
capital city of Greece. Moreover, the corresponding analytical daily data for
the precipitation and mean temperature were employed. The later data were
obtained from the database of the Hellenic National Meteorological Service
(HNMS). For the analysis of time series, a system of SURE models was
developed. The results show that the drop of temperature causes a decrease
in the number of accidents, while an increase in precipitation causes a
decrease in the number of accidents and fatalities as well. Furthermore, the
results reveal that temperature and rainfall of the previous day (lagged values)
have a significant influence on the number of accidents. Finally, the impact of
the variations in temperature or rainfall on the accident counts may be
different depending on which month they occur.