Οι αερομεταφορές σήμερα ευθύνονται για το 2-3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η ταχύτατη ανάπτυξη αυτής της βιομηχανίας τα τελευταία χρόνια και η προβλεπόμενη αύξηση της εναέριας επιβατικής κίνησης σε σχέση με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς, δημιουργεί ανησυχία σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των εκπομπών των αεροσκαφών και ιδιαίτερα του διοξειδίου του άνθρακα.
Η ένταξη των αερομεταφορών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) αερίων του θερμοκηπίου, αποτελεί ένα από τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 20%, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, μέχρι το 2020 στο πλαίσιο του Πρωτοκόλλου του Κιότο. Από το 2012, όλες οι πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανεξαρτήτως εθνικότητας, θα περιλαμβάνονται στο σύστημα ενώ στο σύνολό του ο τομέας των αερομεταφορών θα είναι ισχυρός αγοραστής δικαιωμάτων προκειμένου να καλύψει τις εκπομπές του. Το κόστος απόκτησης των δικαιωμάτων αναμένεται να μετακυληθεί στους επιβάτες με τη μορφή αύξησης των τιμών των εισιτηρίων, επηρεάζοντας πιθανόν τη ζήτηση.
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία εστιάζει στις οικονομικές επιπτώσεις, λόγω της ένταξης των αερομεταφορών στο ευρωπαϊκό ΣΕΔΕ, στις ελληνικές αεροπορικές εταιρείες και συγκεκριμένα στην Olympic Air και την Aegean Airlines. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία πτήσεων του έτους 2010, τα οποία περιλαμβάνουν τον κωδικό της πτήσης, τον τύπο του αεροσκάφους και τα αεροδρόμια άφιξης και αναχώρησης, με βάση τα οποία υπολογίζεται το κόστος απόκτησης των επιπλέον δικαιωμάτων και η αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων. Στα πλαίσια της εργασίας, εξετάζονται εναλλακτικοί τρόποι μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα άρα και του κόστους απόκτησης των δικαιωμάτων και κυρίως η αντικατάσταση των μεγάλων αεροσκαφών που χρησιμοποιούνται στις πτήσεις εσωτερικού, από μικρότερα αεροσκάφη. Από την αντικατάσταση υπολογίζεται η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, η αύξηση των πτήσεων και η μείωση του κόστους απόκτησης των δικαιωμάτων.
Air transport currently accounts for 2-3% of global greenhouse gas emissions. The rapid growth of the industry during the recent years and the projected increase in air passenger traffic compared to other modes of transport, is causing concern about the environmental impact of aircraft emissions, especially the emissions of carbon dioxide.
The inclusion of aviation into the European Union Emissions Trading Scheme (EU ETS) in 2012, is one of the measures of the European Union in order to reduce its greenhouse gas emissions by 20%, compared to 1990 levels, by 2020 according to the Kyoto Protocol. From 2012, all flights regardless nationality, arriving and departing from EU airports, will be included into the EU ETS and the aviation sector will be a strong buyer of allowances in order to cover its emissions. The acquisition cost of allowances is expected to be passed on to passengers in the form of increased ticket prices, possibly affecting demand for air transport.
This Diploma Thesis focuses on the economic impact of the inclusion of aviation into the EU ETS, on the Greek airline companies and specifically Olympic Air and Aegean Airlines. The methodology used is based on real flight data of 2010, such as the flight code, the aircraft type and the airports of arrival and departure, from which the acquisition cost of allowances is calculated and as a result the increase in air ticket prices. In the context of the thesis, alternative ways of reducing carbon dioxide emissions and hence the acquisition cost of allowances, are considered and specifically the replacement of large aircraft, used on short domestic flights, by smaller aircraft. As a result, the reduction of carbon dioxide emissions is calculated as well as the flight number increase and the reduction of the acquisition cost of allowances.