Στόχος της παρούσας Διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση της
επιρροής του ισόπεδου κόμβου σε συνδυασμό με άλλες επιλεγμένες
παραμέτρους στη συχνότητα και στη σοβαρότητα των οδικών ατυχημάτων.
Για την επίτευξη του στόχου αυτού, χρησιμοποιήθηκαν κατάλληλα
επεξεργασμένα στοιχεία οδικών ατυχημάτων από τη βάση δεδομένων του
Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Ε.Μ.Π. για την περίοδο
1996-2007 στην Ελλάδα. Αναπτύχθηκαν δύο σειρές μαθηματικών προτύπων:
δώδεκα πρότυπα με χρήση της μεθόδου της λογαριθμοκανονικής
παλινδρόμησης και έξι πρότυπα με τη μέθοδο της γενικής
λογαριθμογραμμικής παλινδρόμησης για διαφορετικές σοβαρότητες
ατυχημάτων εντός και εκτός κόμβου. Με τη λογαριθμοκανονική ανάλυση
εξετάστηκε η επιρροή στο συνολικό αριθμό των ατυχημάτων, των εξής
παραγόντων: συνθήκες φωτισμού, ατμοσφαιρικές συνθήκες, τύπος
ατυχήματος, ελιγμός οχήματος, κεντρικό στηθαίο ασφαλείας, ανωφέρεια και
κατωφέρεια. Με τη γενική λογαριθμογραμμική ανάλυση εξετάστηκαν οι
συνθήκες φωτισμού, οι ατμοσφαιρικές συνθήκες, ο τύπος του ατυχήματος, το
κεντρικό στηθαίο ασφαλείας και ο ισόπεδος κόμβος. Από την ανάλυση,
μεταξύ άλλων προέκυψαν ότι ο συχνότερος τύπος ατυχήματος σε
κόμβο είναι η πλαγιομετωπική σύγκρουση και ότι ανεξαρτήτως τύπου
περιοχής, τα ατυχήματα που συμβαίνουν εκτός κόμβου είναι
τουλάχιστον διπλάσια από εκείνα που συμβαίνουν εντός κόμβου.
This Diploma thesis aims to investigate the impact of level junctions in relation
to other selected parameters, on the frequency and the severity of road
accidents. On that purpose, especially processed data were used, extracted
from the database of the Department of Transportation Planning and
Engineering of the National Technical University of Athens (N.T.U.A.) for the
time period 1996 - 2007 in Greece. Τwo sets of mathematical models were
developed: twelve models with the use of lognormal regression method and
six models with the general loglinear method with different accident severities
in and out of junction. Using the lognormal analysis, the impact of the
following parameters on the total number of accidents was examined: lighting
conditions, weather conditions, accident type, vehicle maneuver, central
barrier, ascent and descent. Using the general loglinear analysis, the lighting
conditions, the weather conditions, the accident type, the central barrier and
the level junction were examined. Analysis has led to a series of conclusions
such as that the more usual accident type in junction is the collision at angle
and that regardless of the area type, the accidents which occur out of
junctions are at least double than those which occur at junctions.