Στην παρούσα διπλωματική εργασία, αναπτύσσεται μια μέθοδος που βασίζεται στην πτώση του ηλεκτρικού δυναμικού, η οποία επιτρέπει τον προσδιορισμό σε πραγματικό χρόνο του μήκους της ρωγμής στον πόδα οδόντος μετωπικού οδοντωτού τροχού ευθείας, μετωπικής οδοντώσεως. Για να σχεδιασθεί ο αισθητήρας είναι απαραίτητο να εκτιμηθεί η επίπεδη παραμορφωσιακή κατάσταση στην επικίνδυνη διατομή του οδόντος. Εκτελείται στατική ανάλυση πεπερασμένων στοιχείων στον οδόντα εφαρμόζοντας ένα ομοιόμορφα κατανεμημένο, μοναδιαίο φορτίο κάθετα στο ανώτερο σημείο μονής επαφής του. Η ρωγμή ξεκινάει στο σημείο της μέγιστης κύριας τάσης σ1 και η τροχιά της προσδιορίζεται και σχεδιάζεται με βάση διατμητικά κριτήρια (τύπου Tresca και von Mises). Εισάγεται συνεχές ρεύμα από ένα ζεύγος ηλεκτροδίων και από ένα δεύτερο ζεύγος μετράται η διαφορά δυναμικού. Τα αποτελέσματα συσχετίζονται με τo πραγματικό (%) μήκος της ρωγμής. Η βέλτιστη θέση τοποθέτησης των ηλεκτροδίων εντοπίζεται εκτελώντας ηλεκτροστατική ανάλυση πεπερασμένων στοιχείων.
In this thesis an electrical potential difference method for the real-time
assessment of the length of a gear root crack is presented. In order to design
and study a crack sensor for gear teeth it is necessary to assess the stress
conditions prevailing in the vicinity of the tooth root . In this report , a Finite
Element Analysis (FEA) of single spur gear teeth loaded at their HPSTC was
performed and the location of the critical cross-section as well as the crack path
were determined assuming a maximum shear stress criterion. Two measuring
electrodes were placed in selected positions over the gauge area of a spur gear
tooth and their readings were associated with the actual position of the crack
tip using FEA. The optimum position of the two measuring electrodes was
found performing rigorous Electrostatic Field Analysis Simulations.