Μέσω ανασκόπησης, ανάλυσης και αξιολόγησης των προτάσεων που βασίζονται στα αγορακεντρικά μέτρα (Market Based Measures - MBMS) για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, που προκαλείται από τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, οι οποίες έχουν τεθεί υπό εξέταση από τον ΙΜΟ και την Επιτροπή Προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος (MEPC), η μελέτη καταλήγει σε συμπεράσματα σχετικά με την καλύτερη δυνατή πορεία δράσης για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Δεδομένου ότι ορισμένες προτάσεις είναι ακόμα υπό ανάπτυξη και μεταβάλλονται συνεχώς, αυτή η μελέτη φιλοδοξεί να καταγράψει την κατάσταση όπως αυτή διαμορφώνεται μέχρι σήμερα, να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη ανασκόπηση των μέτρων και μία ποιοτική σύγκριση μεταξύ των διαθέσιμων επιλογών, προκειμένου να καταλήξει σε μία.
Ξεκινώντας με μια επισκόπηση της κλιματικής πρόκλησης που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας, παρουσιάζεται ό, τι προσπάθεια έχει ήδη γίνει ή έχει ήδη προταθεί από διάφορους οργανισμούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, συμπεριλαμβανομένου του ρόλου της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με σκοπό να περιοριστούν οι παγκόσμιες επιπτώσεις του φαινομένου του θερμοκηπίου, δηλαδή κυρίως να περιοριστούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Στο κυρίως τμήμα της μελέτης παρουσιάζονται και αναλύονται λεπτομερώς οι 10 αρχικές προτάσεις, η πλειοψηφία των οποίων είναι ΜΒΜs, που έχουν κατατεθεί από κράτη ή οργανισμούς στον ΙΜΟ. Συγκεκριμένα, η ανάλυση καλύπτει τις προτάσεις που συζητούνται σε διεθνές επίπεδο από την σύσκεψη MEPC 59 (Ιούλιος 2009), μέχρι την MEPC 63 (Μάρτιος 2012). Η σύγκριση γίνεται αναφορικά με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφόρων προτάσεων, σχετικά με διάφορους παράγοντες και σύμφωνα με ορισμένα σενάρια πρόβλεψης των μελλοντικών εκπομπών. Οι προτάσεις κατηγοριοποιούνται και ομαδοποιούνται, ενώ τελικά κάποιες παραβλέπονται, εστιάζοντας έτσι σε δύο βασικές: ένα Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ETS) και ένα Διεθνές Ταμείο Εκπομπών (GHG Fund) για τη ναυτιλία .
Αυτή η έρευνα καταλήγει στην επιλογή που, μέχρι σήμερα, πληροί καλύτερα τα κριτήρια που απαιτούνται από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και που είναι πιο πιθανό να παραδώσει τα αποτελέσματα τα οποία θα περιορίσουν την αλλαγή του κλίματος στο ελάχιστο. Η τελική επιλογή είναι το Ταμείο Αερίων του Θερμοκηπίου.
Monitoring, reviewing, analysing and evaluating the ongoing reports and discussions regarding the Market Based Measure proposals (MBMs) for tackling the global climate problems, caused by greenhouse gas pollution, that are currently being assessed by the International Maritme Organisation (IMO), Marine Environment Protection Committee (MEPC), this study draws conclusions on the best course of action for the shipping industry. Since the proposals are still under development and constantly changing, this study is ambitious in its attempt to document the situation to date, to provide a comprehensive review of and to make a meaningful comparison between the options available in order to reach a decision.
Beginning with an overview of the climate challenge facing our planet, this study goes on to present what is already being done or has already been proposed by various organisations, whether public or private, including the role of the maritime industry, to slow down the global warming effects of greenhouse gas pollution. The main body of the study presents and analyses in detail the 10 original proposals, the majority of which are MBMs, offered to the IMO for consideration. The analysis covers those proposals being discussed internationally from the MEPC 59, July 2009, up to the MEPC 63, March 2012. A comparison is made of the relative merits and drawbacks of the different measures, regarding various factors and according to various scenarios. The proposals are categorised and grouped, some being put forward for elimination, thus focusing on two basic suggestions: a trading scheme and a shipping fund.
This research finds the option which, to date, most fulfills the criteria demanded by the international shipping community and is most likely to deliver the results necessary to keep climate change to a minimum, is the GHG Fund.