Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση της αγοράς ξηρού φορτίου, τσιμέντου και των αντίστοιχων ναυλαγορών, η μελέτη της αλληλεξάρτησής τους, των οικονομικών και στατιστικών στοιχείων που είναι απαραίτητο να γνωρίζει ο εκάστοτε ενδιαφερόμενος, ώστε να διαμορφώσει τα μελλοντικά επενδυτικά του σχέδια. Τέτοιου είδους στοιχεία αντλούνται από τις πηγές ναυτιλιακής πληροφόρησης, με βάση την εξειδίκευση της καθεμιάς, ούτως ώστε να αναπτυχθεί εν συνεχεία ένα πρότυπο ενημερωτικό φυλλάδιο για τη ναυτιλιακή αγορά, με ιδιαίτερη έμφαση σε εκείνη των πλοίων μεταφοράς τσιμέντου. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι έπειτα από τη βιβλιογραφική έρευνα που πραγματοποιήθηκε δε βρέθηκε κάτι αντίστοιχο, η ύπαρξη ενός τέτοιου δελτίου κρίνεται αναγκαία και ιδιαιτέρως χρήσιμη.
Η αγορά των πλοίων μεταφοράς τσιμέντου – που αποτελεί τμήμα της ναυλαγοράς charter - είναι ιδιαίτερα περιορισμένη σε σχέση με τον παγκόσμιο στόλο και χαρακτηριστικό παράδειγμα ολιγοπωλίου. Για το λόγο αυτό, οι εταιρείες που παρέχουν παρόμοιες αναλύσεις επικεντρώνονται στην ευρύτερη αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χωρίς καμία συγκεκριμένη αναφορά στην εν λόγω αγορά. Η μελέτη της δομής της, η ανάλυση των ισχυουσών καταστάσεων και η προσπάθεια πρόβλεψης των μελλοντικών συνθηκών πραγματοποίησης του εμπορίου, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μια τόσο κλειστή και σύνθετη αγορά.
Η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει επιπλέον πρακτικό ενδιαφέρον, καθώς υπαγορεύτηκε από τις ανάγκες της αγοράς. Η χρήση τέτοιων φυλλαδίων επιλέγεται από τους εμπλεκόμενους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς για την ολοκληρωμένη και περιεκτική ενημέρωσή τους. Στόχος είναι η διαμόρφωση των επόμενων κινήσεών τους σε συνδυασμό πάντα με τον περιορισμένο διαθέσιμο χρόνο, αποφέροντας από την άλλη πλευρά κέρδη στις αντίστοιχες εταιρείες που τα παράγουν σε τακτική χρονική βάση.
The purpose of this thesis is to analyze the dry bulk market and the cement carrier market, their interdependence, the financial and statistical data that are necessary for the stakeholders to know, so as to develop their future investment plans. Such information comes from shipping information sources, based on the expertise of each one in order to develop an ideal standard newsletter for the shipping market, placing special emphasis on that of cement carriers. Considering that after a literature survey nothing similar was found, the existence of such a document is necessary and very useful.
The cement carrier market is very limited compared with the global fleet and illustrates oligopoly. For this reason, companies providing similar analysis focus on the wider market of bulk carriers without any specific references to this market. The study on its structure, the analysis of the current situation and the attempt to forecast futures trading conditions, is of particular interest for such a closed and complex market.
This thesis has an additional practical interest, as it has been dictated by the market needs. The use of such newsletters is being preferred by stakeholders of the global shipping market in order to get integrated and concise information. The aim is to decide on their future moves, always in combination with the limited time available, whereas bringing profits to the respective companies which produce them on a regular time basis.