Σκοπός της παρούσης εργασίας είναι να καθορίσει την τυποποίηση της πειραματικής διαδικασίας η οποία θα πρέπει να ακολουθείται κατά την διεξαγωγή πειραμάτων σε ιστιοπλοϊκά σκάφη στην πειραματική δεξαμενή του Ε.Ν.Θ.Υ. Στην εργασία ακόμα υπολογίζεται πειραματικά η πλάγια δύναμη και αντίσταση που αναπτύσσεται κατά την κίνηση ενός ιστιοφόρου σκάφους. Επίσης γίνεται σύγκριση των αποτελεσμάτων αυτών με τις ημιεμπειρικές μεθόδους πρόβλεψης ταχύτητας του Oossanen και του ORC VPP. Η μελέτη της αντίστασης λόγω εγκάρσιας κλίσης συγκρίθηκε επίσης και με τις εργασίες των Gerritsma και Keuning.
The influence of the heel on the performance of a sailing boat is recognized by many authors, but the way that this is treated by the Velocity Prediction Programs differs. Various attempts have been made to “capture” this change of the Resistance, but these methods are general and cannot be applied with confidence in all aspects. The International Technical Committee of the ORC has this matter in their agenda for long time.
In order to evaluate these methods, experiments were carried out at the Laboratory of Ship and Marine Hydrodynamics of the National Technical University of Athens (NTUA), for a ¼ scaled sailing boat of a BOC 50 ft. Therefore, the scope of this work has been to compare the measurements of BOC 50 model with predictions made by the Velocity Prediction Programs of P. Van Oossanen 1993 and ORC_VPP 2012. In addition, the calculation of resistance due to heel estimated with the prior VPP’s as well as by the method of Gerritsma et all 1992/1993 , J.A. Keuning and M.Katgert 2010 is compared to the measured values.
The experimental results refer to the drag, side force and the free surface elevation in calm water.