Το νερό είναι ένας από τους σημαντικότερους φυσικούς πόρους που επηρεάζει τον άνθρωπο τόσο στο θέμα της επιβίωσής του, αλλά και στην εξέλιξη και την γενικότερη πορεία του. Ωστόσο ο πόρος αυτός δεν είναι ανεξάντλητος και ο σύγχρονος τρόπος ζωής, ο υπερπληθυσμός και η κλιματική αλλαγή έχουν εντείνει τα φαινόμενα λειψυδρίας. Η κατανάλωση του νερού στην γεωργία, στην βιομηχανία, στην παραγωγή ενέργειας και την οικιακή χρήση έχουν αυξηθεί ραγδαία και η υπερεκμετάλλευση έχει δημιουργήσει πολλά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Ως συνέπεια, δημιουργήθηκε η επιτακτική ανάγκη για ορθολογική διαχείριση των υδατικών πόρων.
Το Υδατικό Αποτύπωμα εισήχθη ως έννοια από τον Α.Υ. Hoekstra, το 2002, στο πανεπιστήμιο του Twente της Ολλανδίας. Πρόκειται για έναν εναλλακτικό περιβαλλοντικό δείκτη κατανάλωσης γλυκού νερού και αναφέρεται στον συνολικό όγκο γλυκού νερού που καταναλώνεται κατά την παραγωγή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Το ΥΑ μπορεί να υπολογιστεί επίσης για έναν καταναλωτή, μία χώρα, μία επιχείρηση ή μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή. Ο υπολογισμός του μπορεί να γίνει με βάση δύο μεθοδολογίες που έχουν προταθεί αντίστοιχα από τους Hoekstra & Chapagain και Ridoutt & Pfister.
Στην παρούσα μελέτη έγινε διερεύνηση των δύο αυτών μεθοδολογιών υπολογισμού του ΥΑ και υπολογισμός των δύο ΥΑ για την περίπτωση ενός βιομηχανικού προϊόντος και συγκεκριμένα μίας φιάλης κρασιού. Το προϊόν αυτό επιλέχθηκε λόγω της έντονης παραγωγής του στον Ελλαδικό χώρο. Στα πλαίσια της εργασίας έγινε και ανάλυση κύκλου ζωής για την παραγωγή του κρασιού.
Μέσω των αναλύσεων και των υπολογισμών που έγιναν το ΥΑ αποδείχθηκε σημαντικό εργαλείο για την αειφόρο ανάπτυξη των βιομηχανιών μέσω του εντοπισμού των διαδικασιών παραγωγής που έχουν προοπτικές βελτίωσης. Ωστόσο υπάρχουν ακόμη πολλά περιθώρια έρευνας για την περεταίρω ανάδειξη του δείκτη.
Water is one of the most important natural resources that affect humans’ life both in terms of survival, but also in their development. However, this resource is not inexhaustible and modern lifestyle, overpopulation and climate change have intensified water scarcity. The consumption of water in agriculture, industry, energy production and domestic use has increased rapidly, and the overexploitation has created many social and environmental issues. As a result, an urgent need has been created for rational management of water resources.
The water footprint concept was introduced by Α.Υ. Hoekstra in 2002, at the University of Twente, Netherlands. This is an alternative environmental indicator of freshwater consumption and refers to the total volume of freshwater consumed in the production of a product or a service. The water footprint may also be calculated for a consumer, a country, a company or a particular geographical region. The calculation may be based on two methodologies that have been proposed respectively by Hoekstra & Chapagain and Ridoutt & Pfister.
In the present study, these two methodologies were investigated for calculating the water footprint in the case of an industrial product, namely wine. This product was chosen because of the intense production in Greece. As part of the work, a life cycle analysis has also been performed for the production of wine.
Through the analyzes and calculations made, water footprint proved to be an important tool for sustainable development of industries by identifying processes that have potential for improvement. However, there is still much research to be done in order to enhance this indicator.