Οι επερχόμενοι κανονισμοί για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχουν οδηγήσει τους πλοιοκτήτες να στραφούν σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας και/ή νέες τεχνολογίες. Η χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο αποτελεί μια αρκετά υποσχόμενη εναλλακτική λύση για τη συμμόρφωση των περιβαλλοντικών κανονισμών καθώς αποτελεί μια καθαρή πηγή ενέργειας σε σχετικά χαμηλή τιμή με υψηλά επίπεδα ασφάλειας. Ωστόσο για να υπάρξει ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο θα πρέπει να αναπτυχθεί ένα σύνολο υποδομών και μια αποτελεσματική αλυσίδα εφοδιασμού. Οι δύο αυτές βασικές παράμετροι βρίσκονται σήμερα σε πρώιμό στάδιο στις περισσότερες περιοχές της Ευρώπης.
Ο Πειραιάς είναι ένα κομβικό λιμάνι της ναυτιλιακής βιομηχανίας καθώς αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους σταθμούς διαμετακόμισης εμπορευμάτων προς τα γειτονικά λιμάνια της Μεσογείου και των αναπτυσσόμενων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Λόγω του νησιωτικού χαρακτήρα της Ελλάδας από το λιμάνι του Πειραιά πραγματοποιείτε ένας μεγάλος αριθμός κατάπλων που στόχο έχουν την εξυπηρέτηση της επιβατικής αλλά και της εμπορικής κίνησης. Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε ότι τις τελευταίες δεκαετίες η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει σημειώσει σημαντική αύξηση.
Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει δυνατότητα για πραγματοποίηση ανεφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG στο λιμάνι του Πειραιά. Ωστόσο, η δημιουργία σταθμού ανεφοδιασμού LNG θεωρείται ότι θα αποτελέσει σημαντικό σημείο συζήτησης στους ναυτιλιακούς κύκλους στο εγγύς μέλλον. Στη μελέτη που πραγματοποιήσαμε γίνεται μια προσπάθεια προσέγγισης του συγκεκριμένου ζητήματος, ακολουθώντας συγκεκριμένη μεθοδολογία με στόχο την εκτίμηση της ετήσιας ζήτησης LNG βασισμένη στο προφίλ της ναυτιλιακής βιομηχανίας που δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο λιμάνι.
The upcoming regulations on the reduction of carbon footprint in the shipping industry lead ship owners to search for alternative energy sources and new technologies. A very promising solution in order to adapt to the new regulation is the use of LNG, as it is a very clean energy source at low price and high safety standards. However, in order for LNG to be widely used as a marine fuel, proper infrastructure and an efficient supply chain has to be developed. At this moment those two parameters are at an early stage in the most of the Europe.
Piraeus is a major transition station for merchandise purposes. Because of its geographical key position, it can act as a link with nearby ports in the Mediterranean and the European Union. Also due to the great number of the Greek islands, Piraeus’ port is the center of the commercial and passenger marine industry in Greece. Finally, we have to mention the great increase, the cruise industry has presented in the last decades.
Currently the LNG fuel bunkering is not possible in port Piraeus. However, the construction of an LNG refueling station would be a very interesting topic in the near future. Keeping in mind the above, in this study we try to estimate the annual demand of LNG using a specific methodology based on the current profile of the marine industry