Το θέμα των θαλασσίων μεταφορών και πως αυτό επηρεάζει το θαλάσσιο περιβάλλον αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θέματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Όταν, βέβαια, γίνεται λόγος για οικολογικές συνέπειες στο θαλάσσιο περιβάλλον, ενδιαφερόμενος είναι, γενικότερα, κάθε πολίτης κάθε κράτους, παγκοσμίως. Μία από τις κύριες αιτίες ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος είναι η διακίνηση πετρελαιοειδών που λαμβάνει χώρα σε αυτό και γίνεται από πλοία.
Τα πλοία και οι δραστηριότητές τους είναι μία από τις βασικές αιτίες πρόκλησης πετρελαιοκηλίδων στον θαλάσσιο χώρο. Η ανάγκη για τη μελέτη του κόστους αυτών είναι δεδομένη και απασχολεί όλους τους αρμόδιους φορείς. Το κόστος των πετρελαιοκηλίδων εξαρτάται από ποικίλους παράγοντες, σημαντικότεροι από τους οποίους είναι το μέγεθος της κηλίδας, η τοποθεσία του περιστατικού ρύπανσης, το είδος του ατυχήματος, η επίδραση τους στο περιβάλλον, τον τουρισμό και την αλιεία και το είδος του πετρελαιοειδούς.
Σκοπός της συγκεκριμένης εργασίας είναι η ανάλυση των συνθηκών των ατυχημάτων, και παραγόντων αυτών, που διαμορφώνουν το κόστος των κηλίδων παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, γίνεται προσπάθεια ανάπτυξης και κατασκευής ενός πρωτότυπου στατιστικού μοντέλου για τη μελέτη και πρόβλεψη του κόστους των πετρελαιοκηλίδων, το οποίο θα είναι σε θέση να εφαρμοστεί και να παρέχει ικανοποιητική προσέγγιση του πραγματικού κόστους που θα προκύψει. Το συγκεκριμένο μοντέλο αναπτύσσεται χάρη σε στοιχεία που έχουν συλλεχτεί και απαρτίζουν τη βάση δεδομένων της εργασίας αυτής. Η βάση δεδομένων περιέχει πληροφορίες από 250, περίπου, περιστατικά ρύπανσης που σημειώθηκαν παγκοσμίως, κατά το χρονικό διάστημα 1979 – 2009, κυρίως μέσω στοιχείων διεθνούς ταμείου αποζημίωσης για πετρελαική ρύπανση.
The issue of maritime transport and how it affects the marine environment is one of the most important issues facing the global shipping community. However every citizen of all the countries is interested of the ecological consequences on the marine environment. One of the main causes of marine pollution is the transport of oil that occurs in the environment that is made from ships.
The ships and their activities are one of the main causes of oil spills in the marine area. The need to study the cost of these is given and its interest is shared by all stakeholders. The cost of oil spills depends on various factors, the most important of which are the spill size, the location of a pollution incident, the type of accident, the impact on the environment, tourism and fishing and the type of oil. The purpose of this study is to analyze the conditions of the accident and those factors that shape the costs of spills worldwide. Specifically, this project is an attempt to develop a statistical model estimating the total cost of the spills, which will be able to implement and provide a good approximation of the actual costs incurred. The construction of this modeling technique is based on a database which includes data of about 250 pollution incidents that occurred worldwide during the period from 1980 to 2009, mostly through information from the International Oil Pollution Compensation Fund.